Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door:
SC (IP Gelogd)
Datum: November 28, 2014 10:32AM
Helaas voel ik mij gedwongen om hier toch te reageren.
Wat een gezeik en gejank!
Inderdaad, we moeten beter lezen!! En daar waar we ons aan regels hebben te houden daar en daar een fout in hebben gemaakt de gevolgen daarvan accepterern. De conducteur is hier ook aan gebonden. Zij worden ook op hun functioneren afgerekend, of zijn er nu echt mensen die denken dat de conducteur degene is die de regels verzonnen heft?
Ik reis vrijwel dagelijks met de trein en kom de raarste situaties tegen. En echt, het meerendeel van de conducteurs is netjes en beleefd én kundig. Voor wie dit niet weet: om conducteur te kunnen/mogen worden wordt een best strenge selectie toegepast. Zowel in vooropleiding als op sociale kwaliteiten. Niet dat dit inhoud dat een conducteur altijd alles over zich heen moet kunnen laten gaan. Als je zo nu en dan hoort wat er tegen een conducteur gezegt wordt. Hoe vaak een conducteur zelfs fysiek aangevallen wordt, zelf neergestoken door een reiziger die vindt dat hij/zij onrechtvaardig behaldeld wordt... (en dan liefst ergens in een achterafje, wat tegenwoordig makkelijker is omdat het zogenaamde "rondje om de kerk" toch voor een deel doorgevoerd is en sommige conduteurs op een redelijk vast traject reizen en daardoor herkenbaarder zijn...).
Lezen doen we inderdaad niet: studenten met een midweekkaart die niet gelezen hebben dat hun kaart NIET geldig is in het weekend en op nationale feestdagen (niet schooldagen dus, logisch eigenlijk toch). Reizigers met een super goedkope kaart voor reizen in het weekend die niet hadden gezien dat het voor het WEEKEND is en op een doordeweekse dag in de spits in de overvolle trein zitten en boos reageren als de conducteur daar iets van zegt.
Mensen met een blocker kaartje die IN de trein de envelop pas open maakten en dan boos warden omdat ze van de conducteur op het eerst volgende station uit moisten stappen om het kaartje te stempelen om dan met de volgende trein verder te kunnen reizen (conducteur had hier ook een boete uit kunnen schrijven....)
Ik heb zelf ook wel ooit vergeten in te checken met mijn nieuwe kaart: afhankelijk van de conducteur was het dan of uitstappen op het eerstvolgende station met of zonder preek, één keer een boete, en één keer de opmerking of ik op de weg terug aub wel in wilde checken (in dit geval kwam ik te laat aanrennen en wachte de vriendelijke conducteur met de deur sluiten, tof man) en ervoor wilde zorgen dat ik eerder aan zou komen óf een trein later pakken.
Een conducteur is ook een mens, in dienst van de NS. Geen wereldverbeteraar maar een kostwinnaar die zich aan de regels van zijn werkgever moet houden. En die heeft héél duidelijk in zijn regels staan hoe het werkt met e-tickets.
En wat heeft een treinkaartje te maken met graffiti? Moet de conducteur daar ook nog een oplossing voor zoeken, kom op zeg!
En een vrij land? Ja... in zoverre... Ook hier gelden regels, en één daarvan is dat men verplicht is een geldig legitimatiebewijs bij zich te hebben. En in de meest strikte zin van de wet is dit een paspoort of ID kaart! niet een rijbewijs, pinpas etc...
En 9 van de 10 conducteurs die ik tegen ben gekomen zijn niet zo strikt, of de reiziger nu oud of jong was, als de conducteur het idee heeft dat het echt per ongeluk is (dus niet omdat men gewoon niet gelezen heeft, omdat men dat niet hoeft/wil/denk nodig te hebben omdat ze alles al weten) dan denken ze echt wel mee.
Ook in de wet wordt de stelregel gehandhaafd dat "als men in alle redelijkheid had kunnen weten/kunnen verwachten dat" er bepaalde regels zouden kunnen gelden, men deze na moet gaan en toe moet passen.
Tip voor mensen die wel eens een goedkoop uitje willen: ga eens naar de NS site ipv naar AH of Blokker: op de site staan regelmatig leuke aanbiedingen met een dag kaart en een lunch of koffie met gebak of b.v. entrée voor een museum of dierentuin. Echt de moeite waard. Maar let a.u.b. op bij het boeken: ook hier gelden regels!
Groetjes,
S.