lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Rayscha (IP Gelogd)
Datum: September 4, 2010 11:29AM

Hallo,

Vandaag na lange tijd weer eens met de trein. In de stoptrein van Utrecht naar Breda worden we gecontroleerd door een boom van een conducteur net voor Tilburg, aakomst aldaar 10.45. Ah dagkaart en legitimatie aub. Voor ons geen probleem.

Schuin tegenover mij zitten twee dames op leeftijd. Zij maken ook gebruik van de AH dagkaart en hebben ook een geldig legitimatiebewijs bij zich. Echter bij een dame staat op de legitimatie haar meisjesnaam en op de AH dagkaart haar mansnaam. De conducteur legt uit dat deze vergissing haar 50 euro kan kosten en dat hij de dagkaart zou moeten innemen. Om haar terwille te zijn mag ze in Tilburg uitstappen en een nieuw kaartje kopen. Om aan te tonen dat ze echt de dame is die op de kaart en op het legitimatiebewijs is kan ze een bankpas laten zien waar beide namen op te zien zijn. Op de AH kaart en op de ID kaart staan verder dezelfde voornamen. Ook al is een bankpas geen geldig legitimatie, in deze situatie was het toch wel duidelijk dat het hier niet ging om iemand die de NS probeerde op te lichten.

Omdat ik het nogal sneu voor deze dames vond heb ik geprobeerd met de conducteur te praten. Maar met behoorlijke machtsvertoon roept hij dat de kaart PERSOONSGEBONDEN is en mevrouw niet kan aantonen dat zij die persoon is. Er zijn tenslotte honderden mensen met dezelfde (3) voorletters. Omdat ik me ermee bemoei dreigt hij mevrouw alsnog de boete van 50 euro te geven. Bij uitstappen zie ik de conducteur nadrukkelijk kijken of de dames in kwestie ook daadwerkelijk uitstappen om een kaartje te gaan kopen.

Regels zijn regels. Maar een beetje clementie, begrip en inzicht zou deze conducteur niet misstaan hebben.



Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Krijn Vermeer (IP Gelogd)
Datum: September 4, 2010 08:08PM

Bij ALLE luchtvaart maatschappijen gelden exact dezelfde regels. Alleen kom je dan gewoon het vliegtuig niet in, daar hebben ze nog vèèl minder clementie dan bij NS! Sneu voor de dames, als ik conducteur was had ik ze misschien ook wel laten zitten. Maar er staat duidelijk in de voorwaarden waar je je aan te houden hebt. Ook dat je naam vermeld moet staan exact gelijk aan officieel paspoort/legitimatiebewijs. Helaas leest men alleen wat men graag wil lezen: dat het goedkoop is! Al het andere wordt dan in de euforie vergeten. Mensen halen de meest vreemde capriolen uit op internet, b.v. op de NSHispeed website om maar goedkoop te kunnen reizen en boekingskosten te omzeilen. Als het dan voorspelbaar om een of andere reden mis gaat is die oude getrouwe lokettist(e) plots weer goed om het op te lossen. Die zijn dan weer aan handen en voeten gebonden door de door de klant zelf geboekte soms zeer goekope tickets bol staand van de beperkende voorwaarden. Maar die had de klant natuurlijk effe niet gelezen! Om vervolgens een grote muil van diezelfde klant te krijgen dat het toch allemaal zò slecht geregeld is bij NS. Heb dit kort geleden zelf van dichtbij gade mogen slaan!

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Rayscha (IP Gelogd)
Datum: September 4, 2010 09:26PM

Beste Kim,

Hieronder de voorwaarden die op de actiesite staan en op dezelfde wijze geprint worden met het vervoersbewijs. Hierin staat niet dat de naam overeen moet komen met de naam die op het legitimatiebewijs staat. De dames in kwestie hadden de voorwaarden dus goed gelezen en hadden een geldig legitimatiebewijs met paspoort bij zich.

Als je het vergelijk wilt maken met de luchtvaart dan stel ik meteen voor dat ALLE treinreizigers een geldig legitimatiebewijs moeten laten zien aan de conducteur. Als ik een kaartje koop op een station is die verplichting er namelijk niet. Treinreizen en vliegreizen met elkaar vergelijken is net zoiets als appels en peren met elkaar vergelijken. Overigens word je in de luchtvaart nadrukkelijker gewezen op het feit dat de naam op je ticket gelijk moet zijn aan de naam op je legitimatiebewijs.

Je noemt verder dat de klant een grote mond opzet. Ik weet dat zulke incidenten zich voordoen. Dat is nooit goed te praten. Echter in deze situatie werd op een beschaafde manier getracht te praten met de betreffende conducteur. Dat heeft te maken met normale waarden en normen. Helaas sprak de conducteur deze taal zelf niet maar dat is zijn eigen tekortkoming.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Actievoorwaarden
Dagkaart: 1 dag vrij treinreizen voor 1 persoon in 2e klas door heel Nederland.
Verkoopperiode: 9 augustus t/m 29 augustus 2010.
U kunt de code verzilveren van 9 augustus t/m 8 oktober 2010.
Er kan met de dagkaart gereisd worden op zaterdag en zondag de gehele dag en van maandag t/m vrijdag vanaf 9.00 uur van 9 augustus t/m 8 oktober.
Het product is niet te verkrijgen bij AH ToGo-winkels en de AH webwinkel.
Uw kassabon met code is geen geldige dagkaart.
U kunt gebruik maken van deze speciale Albert Heijn aanbieding zolang de voorraad strekt.
U kunt maximaal 20 codes tegelijk aanschaffen.
De dagkaart is geldig in alle NS-treinen en in treinen van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.
Niet geldig in Thalys en alleen geldig met toeslag in ICE en Fyra.
De regeling "Geld terug bij vertraging" is van toepassing op deze dagkaart.
Bij deze actie koopt u een unieke code die u via www.ah.nl/ns moet verzilveren. Na verzilvering moet u zelf de dagkaart uitprinten als e-ticket.
De uitgeprinte dagkaart is persoonlijk en niet overdraagbaar. Bij controle moet een geldig identiteitsdocument met foto worden getoond: paspoort, identiteitsbewijs, rijbewijs.
De dagkaart is alleen geldig als hij is afgedrukt - in kleur- of in zwart-wit- op blanco A4 papier, in portretformaat (vertikaal) zonder aanpassing van de printgrootte, op een laser- of inktjetprinter. Hij kan in geen geval worden aangeboden op een andere drager (elektronisch, scherm enz.).
Een goede afdrukkwaliteit is noodzakelijk. Dagkaarten die slecht zijn afgedrukt, die beschadigd, onleesbaar of slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn, worden geweigerd en als ongeldig beschouwd.
Op uw dagkaart zijn de volgende voorwaarden van toepassing: de Algemene Voorwaarden van NS Reizigers (AVR-NS), Product Voorwaarden Enkele Reis, Retour en Dagkaarten (PVR-NS) en de E-ticket voorwaarden (EVR-NS) welke zijn te vinden op www.ns.nl.
Albert Heijn behoudt zich het recht voor de actievoorwaarden tussentijds te wijzigen en/of te beëindigen.
Het is verboden om dagkaarten aan derden door te verkopen of deze in te zetten voor commerciële doeleinden.
Bij verlies of misbruik van de kassabon met code of de dagkaart kan er geen aanspraak op vergoeding worden gemaakt.
Het is niet mogelijk om de aangeschafte code of dagkaart te ruilen of te annuleren.
Deze actie is niet geldig in combinatie met andere acties bij Albert Heijn.
Airmiles zijn niet inwisselbaar.
Eenmaal verzilverde dagkaarten zijn NIET meer te wijzigen. Wij adviseren u daarom uw 13 cijferige AH - code de dag voor vertrek pas te activeren en de dagkaart uit te printen.

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Krijn vermeer (IP Gelogd)
Datum: September 5, 2010 12:11PM

Hé, heet ik plots Kim? Haha!
Geloof dat je gelijk hebt, en nogmaals: àls ik HC (conducteur) was had ik ze gewoon laten zitten.
Kennelijk was deze HC erg slecht gemutst.
Als alles klopt zoals jij het uitlegt, hebben deze dames recht om een klacht in te dienen, en op restitutie!

Gr. Krijn.

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Krijn Vermeer (IP Gelogd)
Datum: September 5, 2010 12:37PM

Heb het nog ff goed door zitten lezen: Juridisch gezien had de HC gelijk. Menselijkerwijs had het met een waarschuwing afgekund. Zeker als het om wat oudere dames gaat kun je er vanuit gaan dat er geen opzet in het spel is! Laten we dan maar eens zorgen dat er eindelijk eens van die walgelijke zichzelf "artiest" noemende grafitti-landvervuilers flink te grazen worden genomen!!!!! Wat denk je hoe die troep de gemeenschap aan schoonmaakkosten benadeeld? Volgens mij zit zo langzamerhand het hele land onder die bende!!!!!!! Wie gaat hier ooit eens iets aan doen? Daar hoor je nooit iets over!!!!!!!!!

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Rayscha (IP Gelogd)
Datum: September 5, 2010 03:20PM

Hoi Krijn,

Sorry, tikfout. We zitten duidelijk op een lijn. Menselijkheid mag niet verloren gaan en criminaliteit moet vooral niet onbestraft blijven.


Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Erik Schopman (IP Gelogd)
Datum: September 16, 2010 09:05PM

GA JE NOU SERIEUS DE NS VERGELIJKEN MET DE LUCHTVAART? DAT ZIJN 2 ECHT TOTAAL VERSCHILLENDE DINGEN. HET IS VERDORIE EEN TREINKAARTJE. MET DE MEESTE CONDUCTEUR WAARMEE IK IN AANRAKING BEN GEWEEST IS MIJN ERVARING DAT DEZE SOCIAAL ZWAAR ZWAK BEGAAFD ZIJN, ER ZULLEN VAST WEL EEN PAAR GOEDE ROND LOPEN, MAAR SOMMIGE SNAPPEN ER HELEMAAL NIKS VAN!

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Krijn Vermeer (IP Gelogd)
Datum: September 16, 2010 11:36PM

Zeg simpele ziel met je stompzinnige HOOFDLETTERS! Hoepel lekker op!
Als je zó denigrerend spreekt over mensen die om 04:00 al naast hun bed staan om naar hun werk te gaan ben je gewoon een debiel! Waar hier op gedoeld wordt is het voorkomen van fraude via het internet. Met als voorbeeld de beveiliging zoals luchtvaartmaatschappijen die als leidraad gebruiken. Maar met zó weinig hersencellen snap je dat toch niet! Sommige reflectanten hier snappen het wel, sommige niet. Jij hoort bij de laatsten!!!!!!

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Marina (IP Gelogd)
Datum: October 19, 2010 01:48PM

'Zeker als het om wat oudere dames gaat kun je er vanuit gaan dat er geen opzet in het spel is" >>>> zou ze niet te eten wllen geven al die oudjes die moedwillig de boel in de maling proberen te nemen smiling smiley

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: Nuhaantje (IP Gelogd)
Datum: October 20, 2010 04:04AM

Ow, dan heb toch een redelijk risico gelopen. Ik rees in ee. Groep naar johannesburg za onder de verkeerde (foutgespelde) voornaam waarvan de helft was weggelaten... Geen problemen mee gehad. Ook niet op gigantisch streng beveiligd johannesburg

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: ronald (IP Gelogd)
Datum: November 2, 2010 09:23AM

Ook bejaarden reizen zwart en vaak ook nog bewust.De grootste groep is in de jaren 80 en negentig geboren.maar onder de oudjes ziten zeker ook ondeugden.

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: m. van Rijn (IP Gelogd)
Datum: April 9, 2013 01:50PM

24 maart 1ste keer dagkaart e-ticket a h gereisd, heenweg gescand, naam geb. staat erop.
stap in enchede 18.45 weer in terug naar huis, kwam een condectrice met een hoop bling bling aan
haar vingers , enik liet haar de uitgeprinde e-ticket en mijn ov kaart zien met mijn pasfoto mijn naam
en er staat mijn geb. datum op . ze moest ook nog mijn legimitatie bewijs zien , ik zei dat ze dat zag
aan mijn ns ov kaart, Ze eiste dat ik de volgende keer mijn legimitatie kaart zou laten zien.
Dus 3 dubbel ze zag dat het dezelfde gegevens waren en dat de foto van de ns en ik dezelfde zijn.
Ben in Deventer uitgestapt zei ook , en de trein naar Roosendaal zei ook. Heb ze niet meer gezien
maar heb mijn enorme boosheid wel aan een andere conducteur kenbaar gemaakt. Reis al 50 jaar
met de trein, heb geen rijbewijs, nooit zwart gereden, of iets dergelijks, hou erg van treinreizen.
Maar die facistische dictuur van eisen, hoeft ook niet bij een Blokker kaartje, zal ik een keer en nooit
weer een e-ticket van a h kopen.
Heb een grote allergie tegen personen die van heel laag zich als dictator gaan misdragen
Een heel groot min punt van n s

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: dikke Barry (IP Gelogd)
Datum: April 10, 2013 04:33PM

Beste M. v. Rijn, zoals zoveel Nederlands heeft u de voorwaarde niet goed doorgenomen. Bij deze ticket hoort een geldig legitimatiebewijs. Dus schuld ligt bij u, de conductrice doet haar werk.


Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: justi (IP Gelogd)
Datum: April 11, 2013 02:14PM

persoon had voldoende legimitatie laten zien.
dienstverlening in een zogenaamd vrij land past niet.

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: justi (IP Gelogd)
Datum: April 11, 2013 02:15PM

persoon had voldoende legimitatie laten zien.
dienstverlening?? in een zogenaamd vrij land past niet.

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: m.van rijn (IP Gelogd)
Datum: April 11, 2013 02:20PM

persoon had voldoende legimitatie laten zien.
dienstverlening?? in een zogenaamd vrij land past niet.

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: justi (IP Gelogd)
Datum: April 11, 2013 02:54PM

Doen die conducteurs aan 5 mei bevrijdings dag?

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: justi (IP Gelogd)
Datum: April 12, 2013 12:13PM

discriminatie van n s en conductrice wat betreft andere dag kaarten, eisen
bus dagkaarten en losse kaartjes bestemming zo meteen ook legimitatie?
wij wonen niet in een vrij land. Gelijkheid ? Krijgen reizigers nog meer dictatuur !

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: dikke Barry (IP Gelogd)
Datum: April 19, 2013 04:05PM

enige geldige legitimaties ID kaart en paspoort. Dus als je deze niet bij je hebt heb je pech.
Maar ga hier niet zitten janken.

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: brand (IP Gelogd)
Datum: July 27, 2013 04:16PM

ik heb een ah kaartje van 17 euro.
Nu wil ik ook mijn kleinkinderen van 10 en 12 jaar meenemen.
volgens mij kan dat gratis .
Of moet ik voor beide of voor degene van 12jr een railway kaartje kopen.
Bij de lijst met voorwaarden kan ik dit niet vinden.

bvb

Re: Regels zijn regels, AH dagkaart
Gepost door: SC (IP Gelogd)
Datum: November 28, 2014 10:32AM

Helaas voel ik mij gedwongen om hier toch te reageren.
Wat een gezeik en gejank!
Inderdaad, we moeten beter lezen!! En daar waar we ons aan regels hebben te houden daar en daar een fout in hebben gemaakt de gevolgen daarvan accepterern. De conducteur is hier ook aan gebonden. Zij worden ook op hun functioneren afgerekend, of zijn er nu echt mensen die denken dat de conducteur degene is die de regels verzonnen heft?
Ik reis vrijwel dagelijks met de trein en kom de raarste situaties tegen. En echt, het meerendeel van de conducteurs is netjes en beleefd én kundig. Voor wie dit niet weet: om conducteur te kunnen/mogen worden wordt een best strenge selectie toegepast. Zowel in vooropleiding als op sociale kwaliteiten. Niet dat dit inhoud dat een conducteur altijd alles over zich heen moet kunnen laten gaan. Als je zo nu en dan hoort wat er tegen een conducteur gezegt wordt. Hoe vaak een conducteur zelfs fysiek aangevallen wordt, zelf neergestoken door een reiziger die vindt dat hij/zij onrechtvaardig behaldeld wordt... (en dan liefst ergens in een achterafje, wat tegenwoordig makkelijker is omdat het zogenaamde "rondje om de kerk" toch voor een deel doorgevoerd is en sommige conduteurs op een redelijk vast traject reizen en daardoor herkenbaarder zijn...).
Lezen doen we inderdaad niet: studenten met een midweekkaart die niet gelezen hebben dat hun kaart NIET geldig is in het weekend en op nationale feestdagen (niet schooldagen dus, logisch eigenlijk toch). Reizigers met een super goedkope kaart voor reizen in het weekend die niet hadden gezien dat het voor het WEEKEND is en op een doordeweekse dag in de spits in de overvolle trein zitten en boos reageren als de conducteur daar iets van zegt.
Mensen met een blocker kaartje die IN de trein de envelop pas open maakten en dan boos warden omdat ze van de conducteur op het eerst volgende station uit moisten stappen om het kaartje te stempelen om dan met de volgende trein verder te kunnen reizen (conducteur had hier ook een boete uit kunnen schrijven....)
Ik heb zelf ook wel ooit vergeten in te checken met mijn nieuwe kaart: afhankelijk van de conducteur was het dan of uitstappen op het eerstvolgende station met of zonder preek, één keer een boete, en één keer de opmerking of ik op de weg terug aub wel in wilde checken (in dit geval kwam ik te laat aanrennen en wachte de vriendelijke conducteur met de deur sluiten, tof man) en ervoor wilde zorgen dat ik eerder aan zou komen óf een trein later pakken.
Een conducteur is ook een mens, in dienst van de NS. Geen wereldverbeteraar maar een kostwinnaar die zich aan de regels van zijn werkgever moet houden. En die heeft héél duidelijk in zijn regels staan hoe het werkt met e-tickets.
En wat heeft een treinkaartje te maken met graffiti? Moet de conducteur daar ook nog een oplossing voor zoeken, kom op zeg!
En een vrij land? Ja... in zoverre... Ook hier gelden regels, en één daarvan is dat men verplicht is een geldig legitimatiebewijs bij zich te hebben. En in de meest strikte zin van de wet is dit een paspoort of ID kaart! niet een rijbewijs, pinpas etc...
En 9 van de 10 conducteurs die ik tegen ben gekomen zijn niet zo strikt, of de reiziger nu oud of jong was, als de conducteur het idee heeft dat het echt per ongeluk is (dus niet omdat men gewoon niet gelezen heeft, omdat men dat niet hoeft/wil/denk nodig te hebben omdat ze alles al weten) dan denken ze echt wel mee.
Ook in de wet wordt de stelregel gehandhaafd dat "als men in alle redelijkheid had kunnen weten/kunnen verwachten dat" er bepaalde regels zouden kunnen gelden, men deze na moet gaan en toe moet passen.

Tip voor mensen die wel eens een goedkoop uitje willen: ga eens naar de NS site ipv naar AH of Blokker: op de site staan regelmatig leuke aanbiedingen met een dag kaart en een lunch of koffie met gebak of b.v. entrée voor een museum of dierentuin. Echt de moeite waard. Maar let a.u.b. op bij het boeken: ook hier gelden regels!

Groetjes,

S.



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: