Re: gedrag reizigers
Gepost door: Yes (IP Gelogd)
Datum: June 16, 2006 01:27AM
Geert, jij reist zeker zelf nooit met de trein? Of je hebt net geluk dat je op het goede traject zit. Vandaag had ik weer dik 20 minuten vertraging waardoor ik te laat kwam op mijn werk. Waarom? Dat wordt niet verteld, alleen maar dat vervelende stemmetjes: Dames en heren, de sneltrein... Zowel ik, als mijn baas raken hier behoorlijk gefrustreerd van. Ik zit te overwegen toch maar met de auto te gaan aangezien er nauwelijks tot geen filevorming voorkomt tussen mijn huis en mijn werk. Bovendien zijn de treinen in de ochtendspits net sardienblikjes en tussen de ochtend- en avondspits zijn ze zodanig klein gemaakt dat deze treinen ook vaak erg vol zitten en een degelijke zitplek moeilijk te vinden is.
Waarom is vertraging pas vertraging na 5 minuten in het buitenland en 3 minuten in Nederland? Te laat is te laat, klaar. Al zou ik over 3 minuten niet zo moeilijk doen, als het maar even wordt omgeroepen. Laatst waren er ook 2 treinen uitgevallen en er werd helemaal niets omgeroepen. Het station stond vrij vol met gefrustreerde reizigers die afspraken moesten afzeggen of verzetten naar een andere dag omdat het gewoon totaal niet duidelijk werd hoelaat er weer een trein zou rijden. OK, het kan gebeuren dat luidsprekers het niet meer doen, maar deze klacht lees ik wel zodanig vaak dat het mij duidelijk lijkt dat ze betere apparatuur aan hadden moeten aanschaffen als het echt zo vaak kapot gaat.
Wat je zegt over vertragingen inlopen ben ik met je eens, maar wat de NS doet om dit op te lossen is zeer fout. Aansluitende treinen die wel op tijd kunnen rijden ook op tijd laten rijden. Soms rijden ze voor de neus van vertraagde reizigers weg! Dit is natuurlijk niet de oplossing.
Openbaar vervoer kan dan wel veel stops maken, maar dat is nog geen reden voor vertraging. Er kan berekend worden hoelang een rit duurt en hoelang het in- en uitstappen van reizigers duurt.
Laat wel duidelijk zijn dat ik de machinisten en conducteur nergens de schuld van geef! Zij hebben weinig macht en ik word er ziek van als ik lees dat een conducteur mishandeld wordt door gefrustreerde reizigers die denken dat de conducteur voor de vertraging verantwoordelijk is.
Hier is nog een stuk tekst voor je:
Ooit waren we trots op de Nederlandse Spoorwegen
Nu is het vaak een puinhoop. Vertragingen, kapotte en vieze treinen. Veel mensen voelen zich onveilig in de trein en op het station. Vooral forensen, ouderen, studenten en mensen met een handicap zijn aangewezen op de trein. Zij zijn voortdurend de dupe van de chaos bij NS. Het spoorwegpersoneel wordt er ook moedeloos van. Door slecht materieel en personeelstekort kunnen ze onvoldoende service verlenen. Machinisten en conducteurs missen de mogelijkheden om zelf te zorgen voor punctualiteit en een veilige trein. Steeds vaker zijn ze het slachtoffer van klachten en bedreigingen. Ook het milieu lijdt onder de slechte prestaties van de NS: slecht openbaar vervoer stimuleert nog meer particulier vervoer. Meer auto's, langere files, meer asfalt, minder natuur.
Waar ging het fout?
Toen NS door de politiek werd losgemaakt van zijn nutsfunctie: het snel, veilig en comfortabel vervoeren van mensen en goederen. Niet het algemeen nut maar bedrijfswinst werd het belangrijkste. N? weten we hoe fout die keuze is geweest. En nu dreigt er ook nog eens een dubbele prijsverhoging in het komende jaar.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging op 12/11/06 08:46PM door pieter.