lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
gedrag reizigers
Gepost door: lieverniet (IP Gelogd)
Datum: October 23, 2005 02:52AM

Mag je hier als NS-er ook klagen over onredelijk gedrag van reizigers? Want ik snap heel goed dat er heel veel fout gaat... ik zit er met me neus bovenop. Maar heel veel dingen liggen buiten mijn macht. En desondanks zijn ik (en mijn collega's)degenen die soms letterlijk de klappen moeten opvangen of op een andere manier hun agressie of irritatie willen botvieren.
Ja mensen.... wij hebben wel een computertje.... maar als degene die de informatie moet versturen het niet doet... dan weet ik ook nix!
En als jullie weten hoe vaak de omroep kapot is, of alleen in ??n treindeel werkt en niet in het andere! Dan kan je blijven roepen als machinist maar niemand hoort iets (en ik weet dat niet)

Jullie doen soms alsof machinist en conducteur expres vertraging maken of expres de boel in het honderd laten lopen. Geloof mij nou, alles liever dan dat, want een paar honderd woedende of zwaar geirriteerde reizigers is zo'n beetje de slechtste kant van ons vak. (Gek he dat je het personeel op de trein soms niet ziet als het weer eens mis gaat.... wij hebben al **** genoeg gehad en meestal is er NIEMAND van reizend Nederland die daar wat van zegt - men draait liever het hoofd af)

Voor mij mag je heel NS de grond in bekritiseren, maar laat die scheldpartijen aub voor op een site als deze en liever niet live!

Re: gedrag reizigers
Gepost door: jojo (IP Gelogd)
Datum: October 23, 2005 02:52AM

Hoi machinist! Maak je geen illusies en laat je zeker niet be?nvloeden door het meest dombo achtige volk van Europa, n.l. ?llanders!!! Ze hebben nog steeds niet in de gaten dat het hier het drukst bereden spoornet van Europa is, en daar zit hem meteen de kneep!!! Er rijden hier gewoon teveel treinen en daardoor gaat het hier veel sneller mis!!!! ??n trein per uur en de kans op vertraagde treinopvolging is al veel minder groot!!! En dat is de realiteit in de ons omringende landen, en ik kan het weten!!! En dan heb ik het niet over 2-uurs diensten die ook regelmatig voorkomen, en soms n?g erger!!!! Maar hier zeiken ze al bij een vertraging van 5 min.!!!! 6x p/u per richting, vaker dan menig tramlijn, is hier heel normaal maar minimaal toch wel elk half uur op minder drukke trajecten is ook heel normaal!!! ?n maar doorzeiken!!!! Over files hoor je ze niet!! Ik heb het hier al zo vaak aangehaald dat ik er eigenlijk geen zin meer in heb!!!! Moet je ze horen als er 3 man voor het loket staan, dralen, dringen, enz. en ?k moet m'n trein halen, alsof dat de laatste zal zijn de komende 3 uur!!!! ( mag ik voor? ) Moet je in Parijs kijken daar staan er zo 30 ? 40 voor je neus, maar daar zeikt niemand!!! Duur??? Sukkels zijn nooit in Engeland geweest, daar zijn de spoorwegen pas duur!!!! Bijna 2x zoveel als hier!!!! Met z'n allen door die ene deur instappen, Oh, heeft een trein nog meer deuren???? Prachtige treinstellen vergeleken met die roestbakken in het buitenland!! Nou zo kunnen we nog wel ff door gaan!!!! Tegen jou een grote bek maar als er een groep crimirocs van alles en nog wat uitvreet houden ze hun bek of kijken zogenaamd ergens anders naar, lafaards!!! Ik heb de moed opgegeven want een ?llander zal n??it tevreden zijn !!!! Zijn gewoon sukkels!!!!

Re: gedrag reizigers
Gepost door: johan (IP Gelogd)
Datum: November 17, 2005 11:56PM

jojo in een woord! je hebt helemaal gelijk!!!!!!!

Re: gedrag reizigers
Gepost door: Wisselstoring (IP Gelogd)
Datum: November 18, 2005 06:27PM

Er is niemand die klaagt over vijf minuten vertraging, _over de hele reis_.
Maar vaak betekent vijf minuten vertraging het missen van de aansluiting op een andere trein, of op een bus, wat soms 15, vaak 30 en regelmatig ook 60 minuten vertraging betekent!
Maar dan snapt NS niet en het personeel van NS kennelijk ook niet, zo'n groot bord hebben ze voor de kop.

De beste reiziger is geen reiziger. Zo denken ze tenminste bij NS erover.

@#$(&#^!#*)(*%&@
Gepost door: Henry (IP Gelogd)
Datum: November 21, 2005 01:43PM

1 trein per uur, ipv 2 treinen per uur ?

Is dat niet de omgekeerde weg ?
Dan help je vanzelf het treinvervoer om zeep en gaan we weer gezellig met z'n alleen de nog langere file in!!! Het zou juist beter zijn dat ze vaker zouden rijden - al dan niet technisch mogelijk - dan is er geen sprake meer van vertraging of te laat de trein pakken, maar gewoon de volgende pakken. Volgens mij wordt er dan zoveel winst gepakt qua minder files, dat misschien zelfs gratis met de trein reizen erin zit ! Dat zou pas een mooi toekomstbeeld zijn!

En tja, Ollanders die klagen. Dat zit er gewoon in en dat zal er ook gewoon nooit uitgaan: klagen.
Emigreren naar de Zuidpool zou dan de beste optie zijn, maar daar rijden geen treinen ;-)

Re: gedrag reizigers
Gepost door: Angela (IP Gelogd)
Datum: March 13, 2006 06:06PM

Wat ik mij afvraag is waarom er alleen gesproken wordt over het gezeik van de reizigers en niet naar de redenen van het gezeur. Misschien zou dat een stuk effectiever werken. Kijk naar de oorzaak en niet naar het gevolg. En dit geldt dan vooral voor het "management van de ns".

Zoek naar oplossingen, hou enquetes, LUISTER naar de reizigers, wat willen wij en hoe kan de ns in deze (realistische) behoeftes voorzien, hoe kan de ns zijn imago verbeteren? Misschien een stukje communicatie, omroepmedium maken/verbeteren zodat alle reizigers op de hoogte worden gesteld. Want net wat iedereen zegt, de vertraging zelf levert geen irritaties op, maar het niks weten levert irritaties op. Conducteurs die spoorloos zijn als je gestrand bent levert dus OOK irritaties op en is dus alles behalve een oplossing. Zo kan ik nog een tijd doorgaan. Dus als hier mensen van de ns kijken (en die zijn er blijkbaar). Probeer dan wat met deze klachten / gezeik zoals jullie het noemen te doen.

Ik heb geleerd op mijn managementopleiding, elke klacht is een compliment. De klager stelt je namelijk in staat om het te verbeteren.. Misschien iets voor de ns??

Re: gedrag reizigers
Gepost door: m somers (IP Gelogd)
Datum: March 14, 2006 01:53PM

waar ik mij aan erger is als ze met de poten vol modder op de banken liggen.dat doen ze toch thuis ook niet ,of wel?

Re: gedrag reizigers
Gepost door: Geert (IP Gelogd)
Datum: March 19, 2006 08:41PM




De kwaliteit van het Nederlandse openbaar vervoer blijkt ver boven het internationale gemiddelde te liggen. Nederlanders krijgen in het OV waar voor hun geld. Dat zei W. Veeneman, docent Openbaar Vervoer, gisteren tijdens een symposium van reizigersorganisatie Rover. Tijdens het symposium is de kwaliteit van het Nederlandse openbaar vervoerssysteem vergeleken met het buitenland.

Volgens Veeneman is het Nederlandse openbaar vervoersysteem ten opzichte van andere landen van een hoog kwaliteitsniveau. Het prijskaartje van bus, trein, tram of metro lijkt bijvoorbeeld wel duur in Nederland, maar daarvoor krijgen Nederlanders wel een zeer groot aanbod van reismogelijkheden. Amsterdam blijkt zelfs internationaal gezien het aantrekkelijkste aanbod van openbaar vervoer te hebben.

Ook op punctualiteit blijkt Nederland veel beter te scoren dan het grote aantal klachten doet vermoeden. Internationaal gezien scoort Nederland op dit gebied officieel gemiddeld. Maar in Nederland wordt al gesproken van een vertraging als een bus of trein drie minuten te laat is. In alle andere landen van Europa wordt een vijf minuten-grens gehanteerd.

Het Nederlandse openbaar vervoer kent bovendien veel stops onderweg, waarbij het risico op een extra vertraging oploopt en eerder ontstane vertraging bijna niet in te lopen is.

Overigens scoort het openbaar vervoer in Den Haag het beste in Nederland zelf. Reizigers waardeerden het openbaar vervoer hier vorig jaar met een 7,8. Rotterdam werd het slechtst gewaardeerd met een 6,8. Amsterdam kreeg een 7,1 en Utrecht een 7. Veenema stelde overigens dat ook in dit geval er niet te snel conclusies getrokken kunnen worden uit deze cijfers.

ACTIES Het stads- en streekvervoer houdt op 29 maart publieksvriendelijke acties als het kabinet het standpunt over de arbeidsvoorwaarden voor bus- en trambestuurders niet intrekt.

Nu behoudt het personeel de huidige arbeidsvoorwaarden als provincies of gemeenten kiezen voor een nieuwe vervoerder in de regio. Het kabinet wil dat automatisme schrappen.

Volgens FNV Bondgenoten zorgt het kabinetsplan voor veel onrust op de werkvloer, omdat na elke aanbesteding onzekerheid is over de arbeidsvoorwaarden.


Re: gedrag reizigers
Gepost door: TREINTJE (IP Gelogd)
Datum: April 2, 2006 11:11PM

Gefeliciteerd met je managementopleiding ,je hebt echter enkele zaken nog niet helemaal helder,ik zal je helpen :
Er zijn meerdere factoren die een belangrijke rol spelen in deze complexe organisatie ,de overheid is eigenaar van het spoorwegnetwerk .Er zijn meerdere vervoerders die vervolgens huren volgens een bep .tijdpad .
Bij ontregelingen en verstoringen zijn het veelal de reizigers die problemen ondervinden en de publiciteit zoeken,deze los je niet op met enquetes maar met goede afspraken over de afhandeling en duidelijkheid voor je klanten,dit is voor zover ik weet goed geregeld ,Het management heeft volgens mij weinig te maken met bovenstaand verhaal,deze houd zich bezig met het ondersteunen van bedrijfsdoelstellingen en motivatie van personeel.
De grote lijnen worden volgens mijn managementopleiding uitgezet door een directie en in dit geval ook overheid .in overleg met reizigersorganisaties worden vervolgens afspraken gemaakt over klantenwensen ,en oplossingen bij ontregelingen.

Re: gedrag reizigers
Gepost door: Angela (IP Gelogd)
Datum: April 21, 2006 07:09PM

maar zolang de ns klachten als gezeik ziet, denk ik dat mijn management opleiding mij meer heeft geleerd ook in de praktijk dan de direcht/management/verantwoordelijke van dat hele zooitje. Het spijt me zeer, maar gewoon luisteren zou fijn zijn, net zoals profesionaltiteit. Zou al een hele hoop schelen. En leer vrij veel want zit op 1 van de beste managementscholen van nederland..

Re: gedrag reizigers
Gepost door: Yes (IP Gelogd)
Datum: June 16, 2006 01:27AM

Geert, jij reist zeker zelf nooit met de trein? Of je hebt net geluk dat je op het goede traject zit. Vandaag had ik weer dik 20 minuten vertraging waardoor ik te laat kwam op mijn werk. Waarom? Dat wordt niet verteld, alleen maar dat vervelende stemmetjes: Dames en heren, de sneltrein... Zowel ik, als mijn baas raken hier behoorlijk gefrustreerd van. Ik zit te overwegen toch maar met de auto te gaan aangezien er nauwelijks tot geen filevorming voorkomt tussen mijn huis en mijn werk. Bovendien zijn de treinen in de ochtendspits net sardienblikjes en tussen de ochtend- en avondspits zijn ze zodanig klein gemaakt dat deze treinen ook vaak erg vol zitten en een degelijke zitplek moeilijk te vinden is.

Waarom is vertraging pas vertraging na 5 minuten in het buitenland en 3 minuten in Nederland? Te laat is te laat, klaar. Al zou ik over 3 minuten niet zo moeilijk doen, als het maar even wordt omgeroepen. Laatst waren er ook 2 treinen uitgevallen en er werd helemaal niets omgeroepen. Het station stond vrij vol met gefrustreerde reizigers die afspraken moesten afzeggen of verzetten naar een andere dag omdat het gewoon totaal niet duidelijk werd hoelaat er weer een trein zou rijden. OK, het kan gebeuren dat luidsprekers het niet meer doen, maar deze klacht lees ik wel zodanig vaak dat het mij duidelijk lijkt dat ze betere apparatuur aan hadden moeten aanschaffen als het echt zo vaak kapot gaat.

Wat je zegt over vertragingen inlopen ben ik met je eens, maar wat de NS doet om dit op te lossen is zeer fout. Aansluitende treinen die wel op tijd kunnen rijden ook op tijd laten rijden. Soms rijden ze voor de neus van vertraagde reizigers weg! Dit is natuurlijk niet de oplossing.

Openbaar vervoer kan dan wel veel stops maken, maar dat is nog geen reden voor vertraging. Er kan berekend worden hoelang een rit duurt en hoelang het in- en uitstappen van reizigers duurt.

Laat wel duidelijk zijn dat ik de machinisten en conducteur nergens de schuld van geef! Zij hebben weinig macht en ik word er ziek van als ik lees dat een conducteur mishandeld wordt door gefrustreerde reizigers die denken dat de conducteur voor de vertraging verantwoordelijk is.

Hier is nog een stuk tekst voor je:
Ooit waren we trots op de Nederlandse Spoorwegen
Nu is het vaak een puinhoop. Vertragingen, kapotte en vieze treinen. Veel mensen voelen zich onveilig in de trein en op het station. Vooral forensen, ouderen, studenten en mensen met een handicap zijn aangewezen op de trein. Zij zijn voortdurend de dupe van de chaos bij NS. Het spoorwegpersoneel wordt er ook moedeloos van. Door slecht materieel en personeelstekort kunnen ze onvoldoende service verlenen. Machinisten en conducteurs missen de mogelijkheden om zelf te zorgen voor punctualiteit en een veilige trein. Steeds vaker zijn ze het slachtoffer van klachten en bedreigingen. Ook het milieu lijdt onder de slechte prestaties van de NS: slecht openbaar vervoer stimuleert nog meer particulier vervoer. Meer auto's, langere files, meer asfalt, minder natuur.

Waar ging het fout?
Toen NS door de politiek werd losgemaakt van zijn nutsfunctie: het snel, veilig en comfortabel vervoeren van mensen en goederen. Niet het algemeen nut maar bedrijfswinst werd het belangrijkste. N? weten we hoe fout die keuze is geweest. En nu dreigt er ook nog eens een dubbele prijsverhoging in het komende jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging op 12/11/06 08:46PM door pieter.

Re: gedrag reizigers
Gepost door: zie e-mail (IP Gelogd)
Datum: February 8, 2008 11:29PM

Ik ben het met NS-mederwerkers eens, Ned spoorwegen zijn erg druk, en vertraging is ook niet hun schuld. Maar het feit dat reizigers onredelijk verdrag tonen is dus ook omdat wij betalen (steeds duurder wordend) voor een reis om op tijd te zijn, hoeft voor mij niet eens comfortabel, ik sta wel, zolang ik er maar kom. Helaas is het altijd zo dat ik dat dus niet goed kom. Het is voor mij vermoeiender om met de trein van Arhem naar Ede te gaan, dan het hele stuk te lopen. En ik zou graag willen lopen, moge ik dan geen nachtrust te kort komen en geen tijd meer hebben voor schoolwerk etc.
Maar nogmaals: dat er vertraging is, is niet de schuld van NS medewerkers (tenminste voor zover ik weet houdt de machinist geen klok bij die hem waarschuw als hij op tijd komt, waardoor hij even stopt om toch nog 5 min vertraging te krijgen)



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: