Ten eerste vind ik het niet correct dat je de hele NS klantenservice wegzet als ‘laaggeschoold en onbeschoft’. Hoewel er uiteraard klantenservice-medewerkers zijn die wellicht niet altijd even behulpzaam zijn, heb ik ook klantenservice-medewerkers gehad die juist hun best probeerden te doen. En nee, ik werk niet bij de NS.
De reden van de borg van 20 euro, voor zover ik heb begrepen, is dat dat het bedrag is van het duurste enkeltje van de NS. Als de borg 10 euro zou bedragen en je maakt een reis dat 12 euro kost, dan checken minder mensen uit omdat dat dan 2 euro ‘goedkoper’ is. Dat je OV-chipkaart na een bepaald aantal keren van niet uitchecken geblokkeerd raakt is dus een ander verhaal.
Als je naast deze verplichte borg ook nog automatisch opwaarderen hebt, dan kan het saldo dat je aan het eind van je reis op je chipkaart hebt staan dus redelijk oplopen.
Wellicht is het dan een idee om het bedrag dat automatisch wordt opgewaard te verlagen van 20 euro naar 10 euro?