lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
in de knel!
Gepost door: R. van der Loos (IP Gelogd)
Datum: November 5, 2009 12:15AM

Geachte NS, wo 4nov09, van Den Haag Centraal naar Leiden, vertrek16.28
Zoals al jaren reis ik met een groep leerlingen van het Bonaventuracollege
te Leiden, na een lesmiddag aan de kunstacademie, met de trein naar Leiden terug, in de spits.
We waren mooi op tijd en we lopen naar "ons" perron. Maar ons perron is leeg, terwijl normaliter
daar de trein bijna een half uur op klanten staat te wachten.Tientallen mensen, die ongeveer tegelijkertijd met ons op dat bewuste perron aankwamen vroegen zich af waar de trein bleef.
Het was bijna de vertrektijd,16.28, toen kwam de mededeling dat de trein van 16.28 op op perron 6 zou vertrekken. En dat bericht kwam niet meer dan één minuut voor het vertrek door. Tientallen mensen en ook mijn leerlingen renden naar zes. Naar het achterste rijtuig. Daar was geweldig gedrang. Een vrouw duwde haar kinderwagen de trein in, ervóór waren er al kinderen van mij binnen, maar er stonden er ook nog buiten, net zoals ik . Intussen klonk het fluitsignaal van de conducteur die zeker een voetbalveld verderop stond. De deuren gingen dicht maar de kinderwagen en enkele passagiers, waaonder een leerling zaten
er tussen. De deuren gingen door het getrek van de mensen heel even open en gelukkig kon ik met het hele spul naar Leiden. Thuis zullen zij hun onaangename en spannende verhaal wel doen. Maar ik, als begeleidende leraar, ben verantwoordelijk!!
In Leiden ben ik naar de conducteur gegaan en hij zei dat hij juist niet bij de achterste wagon ging staan omdat zo de trein nooit op tijd kon vertrekken. met al die mensen die er nog in wilden... Ik vertelde hem dat op tijd rijden wel heel belangrijk is, maar de veiligheid en het vertrouwen in de reis op zich prioriteit nummer één moet zijn. Hoe kan de conducteur dienstverlener zijn en op de veiligheid toezien op zo'n afstand.
De bewuste man kijkt op de klok, fluit en doet de deuren dicht. klaar is Kees.
Maar hij ziet niet dat de helft van mijn klas al in de trein is en de andere helft nog niet ! En dat er een kinderwagen dwars in de ingang de toegang verspert.

Kortom, Als er een wijziging in de treinopstelling is moet de omroepster ons niet, zeker vijf laatste minuten voor vertrek, op het verkeerde perron laten staan. (er is wel vaker omgeroepen, maar toen waren veel mensen nog niet in het station) Juist die laatste minuten, hoeven vele tientallen mensen niet naar het verkeerde perron te lopen als er juist dán vaker omgeroepen wordt .

De matrix(?)borden worden niet gebruikt voor een wijziging, dat zou wel handig zijn.

Maar het gekste is dat er in een trein op maximale lengte (bijna twee honderd meter?) maar één conducteur te zien is, die dan ook nog niet op de plek staat waar hij het hardste nodig is. En bij een kopstation is dat , zeker bij een wijziging, achteraan, waar hij kan dienstverlenen....

Ruud van der Loos, docent Bonaventuracollege te Leiden

Re: in de knel!
Gepost door: harrie (IP Gelogd)
Datum: November 13, 2009 01:16PM

Beste Ruud,

Dat u niet een van de slimsten bent blijkt wel dat u hier klaagt en niet bij de NS zelf. Probeer het daar eens.

Harrie



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: