lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
20 euro voor NS
Gepost door: johnny53 (IP Gelogd)
Datum: November 3, 2011 11:44PM

Kan iemand mij eens uitleggen waarom er minimaal 20 euro op je ov-chipkaart moet staan om met de trein te mogen reizen? Ik wilde vandaag met de trein van Nijmegen naar Nijmegen Dukenburg. Duurt maar een paar minuten en kost 2 euro. De bus doet er veel langer over en is ook duurder. Maar toen ik wilde inchecken kwam de melding: saldo ontoereikend en dat terwijl er ca. een tientje op stond. Hoezo ontoereikend??
Bij het infoloket vertelde een medewerkster me dat dat nou eenmaal zo was. Waarom het zo was wist ze niet.
Volgens mij komt dit nergens anders ter wereld voor. Het lijkt mij een vorm van geldklopperij. Die twintig euro moet immers op je kaart blijven staan, anders kun je niet met de trein. Die ben je dus gewoon kwijt. En dat terwijl die ***kaart zelf ook nog eens 7,50 kost. Bij elkaar dus 27,50!
Oplichterij.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: November 5, 2011 02:16PM

20 euro is het duurste enkeltje wat NS verkoopt. Het wordt ook als 'borg' gebruikt om te voorkomen dat reizigers niet uitchecken.

Als eenr treinreis van A naar B 10 euro kost, dan wordt er aan het begin 20 euro van je kaart afgeschreven bij het inchecken. Bij het uitchecken wordt de ritprijs verrekend, waardoor je weer 10 euro terugkrijt op je kaart.

Overigens ben je die 20 euro niet kwijt: je kunt gewoon langs het loket gaan en vragen of ze het geld dat op de kaart staat teruggeven.

Als je een kaart op naam hebt, dan kan je via ov-chipkaart.nl 'automatisch opwaarderen' instellen. Als het saldo op je kaart onder de 4 euro komt, dan wordt er automatisch nieuw saldo van je rekening op de kaart gestort. Dat voorkomt dus dat je meldingen van 'onvoldoende saldo' krijgt bij het inchecken.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: johnny53 (IP Gelogd)
Datum: November 5, 2011 05:07PM

Dat klopt niet helemaal, L. Een enkeltje Leeuwarden-Maastricht bijv. kost 23,50
Dat NS de twintig euro als borg gebruikt vind ik eerlijk gezegd getuigen van wantrouwen. Als de reiziger niet uitcheckt of niet kan uitchecken omdat de aparatuur defect is (dit heb ik al een paar keer gezien) moet je hem dan meteen maar straffen?
Laten we hopen dat die ellendige kaart niet verplicht wordt gesteld in de trein.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: Sammie (IP Gelogd)
Datum: December 24, 2011 10:54PM

NS is helaas door ervaring wijs geworden. Vandaar die 20 euro borg. en die krijg je aan het eind van de rit gewoon terug. En er is geen enkel station dat maar één in/uitcheckpaal heeft. Is er een kapot, dan neem je de ander. Mensen moeten eens ophouden met kankeren op het systeem. Dat steem is ernou eenmaal. Probeer er het beste van te maken. Je komt er nou eenmaal niet onder uit. Hoe harder je moppert, hoe slechter voor je hart en het wordt toch niet anders. Je hebt met dat mopperen alleen jezelf te pakken.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: Nan (IP Gelogd)
Datum: February 23, 2013 12:54AM

Het is toch om te huilen, zoveel geld om een keer op visite toegaan. Het isoleerd mensen. Zeker met kind of kinderen. Om te huilen!
En niet te betalen.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: Annet (IP Gelogd)
Datum: March 1, 2013 06:54AM

Het verhaal van 'borg' hebben staan op je kaart vind ik een beetje onzin..
Mijn OV-chipkaart staat op mijn naam en adres, en dus kunnen ze mij traceren mocht dat nodig zijn. Liever mijn naam en adres bekend bij de OV-aanbieder dan 20 euro verplicht op de kaart. Die 20 euro kan ik beter voor boodschappen gebruiken.
Voor de rest een prima systeem, alleen ik snap best dat bijna iedereen valt over de 'borg' van 20 euro.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: Karel S. (IP Gelogd)
Datum: August 13, 2014 08:45AM

Toch zot dat als ik een keer de trein wil pakken met m'n dochter van Haarlem naar Amsterdam Sloterdijk wat normaal zo'n 4 euro kost ( x2 ) ik nu eerst twee kaarten van 7,50 en twee keer saldo van min. 20 euro moet neerleggen... Bijna 60 euro waar ik eerst maar 8 euro kwijt was en er maar 8 van gebruik want vaak ga ik / we niet met de trein. Daar is duidelijk over nagedacht door de NS...

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: Nic (IP Gelogd)
Datum: August 19, 2014 11:36PM

Het is toch van de zotte. Laat ze dat voor anonieme kaarten doen. Maar als een kaart op naam en adres staat dan is iemand te traceren en kan er gewoon een boete gestuurd worden of i.d.....nu ben je idd 27,50 kwijt voor 1x per jaar met de trein naar Gouda wat niet boven de 7 euro uitkomt. Als je de keer daarna zou willen dan krijg je te boren dat er niet genoeg op de kaart staat, wtf...er staat nog 13 euro op!! Ik heb geen boompje..

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: Nic (IP Gelogd)
Datum: August 19, 2014 11:44PM

Nog iets; Dit is toch een borg voor als iemand niet uitcheckt bij bijv een duurdere reis dan 20 euro? Zodat er dan 20 euro afgeschreven kan worden en de NS toch nog iets verdient aan de niet eerlijke mens?! Tot zover kan ik er in meegaan, maar nu komen er toch overal poortjes....dan kom je er niet meer in of uit zonder ov chip kaart, dus dan kan die verplichte borg toch vervallen neem ik tenminste aan.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: August 21, 2014 12:43AM

Nic, helaas komen er niet overal poortjes. Op een meerderheid van de stations blijven er chippaaltjes bestaan. Ik dacht dat alleen op de meeste grotere stations en een scala aan kleinere poortjes zijn of komen (ergens op de NS website staat een lijst van stations met geplande poortjes). Dus dan zal die borg helaas nog nodig zijn.

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: OVchipgebruiker (IP Gelogd)
Datum: September 23, 2014 07:07AM

i genruik zelf ook een Ov-chip het is nu wel verandert naar 15 eurondat je minimaal op je ov moet staan maar alsnog... Waarom doen ze niet hetzelfde als wat je bij de bus moet p, gewoon je ov gebruiken tot het op is.. Kut NS

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: pablo (IP Gelogd)
Datum: June 23, 2015 03:37PM

Helemaal kut die kanker ns, met hun 20 euro. Ik geef hun eigenlijk gewoon 20 euro cadeau joh.
Stelletje filkker krijg ik een boete omdat er te weinig op me ov staat, hoezo te weinig er stond 13 eu op zei ik tegen die flikker. zegt die dat ik er minimaal 20 eu op moet doen.
Slaat helemaal nergens op

Re: 20 euro voor NS
Gepost door: Flip Flappertap (IP Gelogd)
Datum: March 22, 2016 01:40PM

Zet je vrouw/vriendin op de wallen en laat haar mannen afpijpen voor €20.
Heb je je geld zo weer terug, sukkel.



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: