lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
2 maal 20 euro opladen voor 7 euro!
Gepost door: Pea (IP Gelogd)
Datum: September 29, 2011 06:07PM

Zondag ging ik voor het eerst de trein in met een OV-chipkaart. Het saldo ervan was 10 euro. Natuurlijk werd mijn OV-chipkaart automatisch opgeladen met 20 euro, het bedrag dat ik heb ingesteld, zodat mijn OV-chipkaart het garantiebedrag van 20 euro ruimschoots dekte.

In Den Haag, mijn plaats van bestemming, werd 5,30 euro afgeschreven. Daarna werd eveneens voor mijn reis per tram v.v. 1.70 euro afgeschreven. In totaal dus 7 euro. Het saldo van mijn OV-kaart bedroeg derhalve 23 euro. Ruim voldoende om het garantiebedrag van 20 euro voor de treinreis terug te dekken.

Echter, toen het garantiebedrag van 20 euro af was geschreven was mijn saldo nog maar 3 euro en werd er automatisch 20 euro bijgeboekt. Terug in mijn woonplaats werd weer 5,30 euro afgeschreven, zodat het eindsaldo van mijn OV-chipkaart ruim 37 euro is: 37,70 euro!

Samenvattend: van 10 euro op de OV-chipkaart naar 37,70 euro na een reis die in totaal 12,30 euro kostte!

Dat is naar mijn mening belachelijk. Ik heb daarover opgebeld, maar de NS-infomedewerker - as usual laaggeschoold en onbeschoft - was uiteraard niet te overtuigen. Maar volgens mij moet het saldo als dit niet negatief is na aftrek van het garantiebedrag níét worden gebruikt om de OV-kaart automatisch bij te boeken.

Pea

Re: 2 maal 20 euro opladen voor 7 euro!
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: September 30, 2011 01:01PM

Ten eerste vind ik het niet correct dat je de hele NS klantenservice wegzet als ‘laaggeschoold en onbeschoft’. Hoewel er uiteraard klantenservice-medewerkers zijn die wellicht niet altijd even behulpzaam zijn, heb ik ook klantenservice-medewerkers gehad die juist hun best probeerden te doen. En nee, ik werk niet bij de NS.

De reden van de borg van 20 euro, voor zover ik heb begrepen, is dat dat het bedrag is van het duurste enkeltje van de NS. Als de borg 10 euro zou bedragen en je maakt een reis dat 12 euro kost, dan checken minder mensen uit omdat dat dan 2 euro ‘goedkoper’ is. Dat je OV-chipkaart na een bepaald aantal keren van niet uitchecken geblokkeerd raakt is dus een ander verhaal. winking smiley
Als je naast deze verplichte borg ook nog automatisch opwaarderen hebt, dan kan het saldo dat je aan het eind van je reis op je chipkaart hebt staan dus redelijk oplopen.
Wellicht is het dan een idee om het bedrag dat automatisch wordt opgewaard te verlagen van 20 euro naar 10 euro?

Re: 2 maal 20 euro opladen voor 7 euro!
Gepost door: Pea (IP Gelogd)
Datum: September 30, 2011 04:09PM

Ik constateer substantieel cognitief onvermogen bij voorgaande poster. Dat voor hem de NS infomedewerkers hooggeschoold zijn is evident. Met zulk een telefonisch gecommuniceerde cliëntenappreciatie zullen dezen stellig vriendelijk en behulpzaam tráchten te zijn...

Nogmaals, de crux van mijn bericht waaraan uiteraard en volledig is voorbijgegaan:
volgens mij moet het saldo als dit niet negatief is na aftrek van het garantiebedrag níét worden gebruikt om de OV-chipkaart automatisch bij te boeken.

Een mogelijk noodzakelijk bijboeking na de reis vindt immers automatisch plaats bij het inchecken voor een volgende reis. Wat overigens bij niet zou zijn gebeurd in bus of tram. Zonder extra bijboeking zou mijn eindsaldo € 17,70 hebben bedragen.

Á propos, het is mij bekend dat het OV-chipkaartbedrijf dit regelt. Ik heb mijn bericht het dan ook eveneens doen toekomen.



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: