lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
concentratiekamp die NS heet
Gepost door: Hardwerkende Nederlander die met de t (IP Gelogd)
Datum: July 15, 2014 01:27PM

Zojuist heb ik een hele vervelende ervaring meegemaakt op het treinstation in Tilburg. Ik had een losse OV-chipkaart gekocht, ingecheckt en toen ik naar mijn trein wilde lopen, werd de weg naar het perron geblokkeerd door beveiligingspersoneel van de NS. Wij treinreizigers moesten aan hen ons vervoersbewijs laten zien, zodat zij konden zien of wij hadden ingecheckt. Ik wilde hier niet aan meewerken. Ik heb de beveiliging vertelt dat ik een geldig treinkaartje heb en dat ik heb ingecheckt en dat ik door de CONDUCTEUR mijn treinkaartje wil laten controleren, immers dat is zijn werk. Het werk van een beveiliger is toezicht houden op de veiligheid in het station. Ik liep door zonder mijn kaartje te overhandigen en met z'n 5'en kwamen ze achter me aan, mij dwingend dat ik mijn kaartje moest laten zien. Ik vind dit een hele vieze smaak hebben. Deze controles belemmeren mijn bewegingsvrijheid en met al die beveiligers in dit land die in sterke mate in aantal aan het toenemen zijn, creëert men een maatschappij waarin iedereen bij voorbaat gezien wordt als een potentiële terrorist/crimineel, waarbij je moet bewijzen dat je ONSCHULDIG bent. Dit is heel anders dan een maatschappij waarin iedereen onschuldig is en je eventueel door anderen schuldig moet worden bevonden. Nogmaals, ik wilde niet meewerken aan hun verzoek en ik werd hardhandig van het perron gesleurd. DIT TERWIJL IK EEN GELDIG VERVOERSBEWIJS HEB!!!! Omdat ik toch met de trein naar 's-Hertogenbosch moest, gaf ik mij uiteindelijk "gewonnen" en gaf ik hen mijn kaartje ter controle en zij zagen dat ik ingecheckt had. Ik ging vervolgens zitten in de trein en toen werd ik nogmaals gecontroleerd door jawel, de conducteur, maar dat mag hij van mij. Ik ben enorm geschrokken en ontdaan van hoe NS met zijn reizigers omgaat. Het lijkt wel een concentratiekamp. Inchecken, uitchecken, persoonlijke OV-kaart, waarbij de reisgegevens persoonsgegevens en pasfoto voor lange tijd wordt bewaard, cookies die je op hun site MOET accepteren anders kom je de site niet op en ga zo maar door en nu dit. Dit is echt de druppel. Als de NS mijn kaartje wilt controleren dan moeten ze dat laten doen door de conducteur en niet door beveiligers!!!

Re: concentratiekamp die NS heet
Gepost door: Hardwerkende Nederlander die met de t (IP Gelogd)
Datum: July 15, 2014 02:06PM

Vieren wij op 5 mei onze bevrijdingsdag? Van mij mogen ze die dag wel afschaffen. Als ik als doorsnee reiziger een geldig vervoersbewijs koop en ik word 3dubbel keer gecontroleerd hierop en de weg naar de trein geblokkeerd wordt door beveiligers dan voel ik mij nogal belemmerd in mijn bewegingsvrijheid. Vroeger (dat klinkt heel erg lang geleden, maar is niet zo) ging het toch een beetje anders in Nederland. Je kocht een kaartje en de conducteur controleerde je kaartje. That's it!! En nu? Man, man, man, de NS heeft nu een monopoliemachtspositie en het gros van de mensen slikken het alsof het zoete koek is, niet wetende dat zij massaal in de val lopen, die al hun vrijheden afpakken. De meeste treinreizigers lopen als kippen zonder kop en doen alles maar wat NS van ze verlangt. Beste mensen, laat je niet van de wijs brengen door de NS. De NS is niet je vertrouwde vriend zoals zij willen overkomen. Kijk maar eens goed naar hun site. Op bijna alle foto's zie je lachende mensen, waarin de illusie wordt gewekt dat mensen met veel plezier met de trein reizen en de OV-chipkaart en het overige NS-beleid accepteren. Dit is een slimme marketingstruc die een massamanipulatie op gang brengt. Hetzelfde als met die reclame's van de NS. Want o, o, o, wat is iedereen toch blij met de NS! Ahum, ik verslikte me even. Nee, de NS zijn een stelletje klootzakken en ze doen maar waar ze zelf zin in hebben. Voor de grap bouwen ze een soort klagenbankje of klaagpodium waarop mensen via digitale weg hun beklag kunnen doen. Dat is voor hen een leuke voorstelling en nadat het schouwspel voorbij is, breekt de NS heel netjes en zorgvuldig het podium weer af en lijkt het net alsof er niets gebeurd is. Dan zeggen ze dat er geen bijzonderheden zijn en wordt de illusie gewekt dat de treinreizigers het NS-beleid in al zijn wantoestanden accepteren. Dat is natuurlijk niet zo, want er zijn genoeg mensen die klagen (zoals ik nu doe via deze informele weg, alhoewel ik ook via formele weg mijn klachten heb geuit) alleen die mensen komen door de media niet in beeld en worden ook door de NS niet in beeld gebracht. Een klacht indienen kan, maar gezien de bureaucratie bereik je er niet veel mee. Uit frustratie wordt er dan een site zoals deze op het web gezet. Allemaal heel leuk en wel, maar liever had ik dat de NS een vervoersorganisatie was gebleven die het vroeger was, een bedrijf die klantvriendelijk en vooral MENSELIJK was. Nu lijkt het meer op een verbloemde concentratiekamp en natuurlijk zullen vele mensen mij voor gek verklaren als ik dit zeg, maar let maar op mijn woorden, gezien mijn ervaringen en wat ik om mij heen zie, kom ik toch aardig in de buurt en gaan we steeds meer die kant op. Een pad waarin wij steeds meer gecontroleerd gaan worden, stap voor stap. En de NS doet het op zo'n gewiekste manier dat bijna niemand het in de gaten heeft. Goed gedaan NS.

Re: concentratiekamp die NS heet
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: July 16, 2014 04:48PM

Uhm, jij reist dus kennelijk niet zo vaak met de trein? Als je een kaartje koopt bij NS – of het nou nog in papieren vorm is of met de chipkaart – dan moet je hem kunnen tonen bij controle. Niet alleen de conducteur mag deze controleren, maar ook het veiligheidspersoneel. Dit gebeurt wel vaker bij toegangscontroles op het station.

Dus als je gewoon meewerkt bij de controle, die wordt uitgevoerd door een veiligehidsmedewerker die daartoe bevoegd is en instructie toe heeft gekregen – dan was er helemaal niks aan de hand geweest. Nu heb je je klaarblijkelijk voor iedereen op het perron voor aap gezet. Als jij je vervoersbewijs niet toont aan mensen die bevoegd zijn deze te controleren, prima, maar dan wordt je dus wel gezien als zwartrijder. Kwestie van eigen schuld.

Misschien tijd voor wat zelfreflectie?

Re: concentratiekamp die NS heet
Gepost door: Herdwerkende Nederlander (IP Gelogd)
Datum: July 17, 2014 07:46PM

Dus jij zegt dat ik mezelf voor aap heb gezet? En dat ik aan zelfreflectie moet doen? Degene die zich voor aap zetten en die aan zelfreflectie moeten doen, zijn de hersenloze mensen die ALLES maar doen wat een autoriteit zegt, zonder tegenwerken, zoals in dit geval met de NS. Mensen die opkomen voor hun bewegingsvrijheid en bereid zijn hun mond daarvoor open te zetten, zijn juist de mensen die NIET zich voor aap zetten en NIET aan zelfreflectie hoeven te doen.

Re: concentratiekamp die NS heet
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: July 18, 2014 10:43AM

Vergelijk het eens met vliegen met het vliegtuig: daar moet je ook vaak meerdere malen je betalingsbewijs/instapkaart laten zien: bij de incheckbalie, bij de veiligheidscontrole, bij de gate en soms ook nog eens aan boord.

Bij de trein idem ditto. Meestal laat je je vervoersbewijs aan de conducteur zien. Maar NS kiest ervoor om ook zo nu en dan toegangscontroles in te stellen (zoals jij hebt ondervonden) om zwartrijden tegen te gaan. Dat heeft niks met het beperken van je bewegingsvrijheid te maken, maar om zwartrijden tegen te gaan. Het OV in Nederland is niet gratis (helaas), waardoor je met je vervoersbewijs in feite een 'contract' met NS afsluit om te mogen reizen, maar ook om hem te laten zien als erom wordt gevraagd.

Re: concentratiekamp die NS heet
Gepost door: Hardwerkende Nederlander (IP Gelogd)
Datum: August 15, 2014 03:05PM

Met alle respect hoor, maar ik kom nog uit een tijd waarin wij in VRIJHEID op het perron konden lopen en eigenlijk OVERAL in vrijheid konden gaan en staan, ZONDER dat we in de gaten werden gehouden of lastig gevallen werden door autoritaire instanties, beveiligers, stadstoezichthouders, camera's en gelijksoortige. Dit geldt ook voor de NS en het treinstation. Vroeger, ik denk dat dit voor jouw tijd is, was dit onze realiteit. Vroeger, kon je nog je vriend of vriendin uitzwaaien op het perron, zónder dat je een kaartje nodig had en werd je ook niet gezien als een zwartrijder of 'verdacht' persoon.
Jij praat over zwartrijden, maar vergeet niet dat ik in bezit was van een geldig kaartje. Dus zwartrijden deed ik al helemaal niet en ik ben er zelfs op tegen om zwart te rijden. Waar hier het probleem zit (en jij ziet dat niet als een probleem, maar als een vanzelfsprekendheid). zijn die autoritaire beleidsregels die angst in de mensen jagen. Als ik een kaartje heb, wil ik gecontroleerd worden door de conducteur en niet door een beveiligingsmedewerker. Dat de NS dit beleid nu wel hanteert is iets wat ons is OPGEDRONGEN. Wij hebben hier niet om gevraagd. Die beveiligers, camera's en noem al die zooi maar op, geeft ons geen veiligheid. Dat is een grote ILLUSIE wat HELAAS veel mensen niet inzien. Het geeft ons juist het gevoel dat 'ieder moment iets kan gebeuren', oftewel dat mensen 'paraat' staan en elkaar bespioneren. Dit geeft juist angst en is ZEKER WEL een blokkade in de bewegingsvrijheid! Want iedere 'scheet' die je laat, kan voor hen aanleiding zijn om jou op te pakken en jouw leven moeilijker te maken. Waar hier de fout zit, is dat IEDEREEN gezien wordt als een verdachte en dat is natuurlijk de omgedraaide wereld. Blijkbaar denk je hier anders over, maar ik hoop voor jou en voor heel Nederland dat wel meer mensen 'wakker' gaan worden en gaan inzien dat dit "veiligheidsbeleid" in Nederland de spuigaten uitloopt en dat Nederland een controlestaat is geworden en dat moeten we echt niet willen. Hier valt veel meer over te zeggen, maar ik laat het hierbij. Hopelijk dat je nu inziet dat die veiligheidsmederwerkers niét oké zijn en als je dat nu niet inziet, dan weet ik zeker dat dit autoritaire beleid in de toekomst erger gaat worden en dan zul je het waarschijnlijk wél gaan inzien. De groeten

Re: concentratiekamp die NS heet
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: August 15, 2014 10:31PM

Volgens mij lopen hier een beetjet wee discussies door elkaar: enerzijds de verhuftering/individualisering van de samenleving, anderzijds het beleid van de NS en jou persoonlijke ervaring.

Als eerste: je hebt inderdaad tegenwoordig camera's, veiligheidsbeleid en noem maar op. De technologie schrijdt in die zin voort, maar volgens mij voelt de 'samenleving' zich inderdaad ook onveiliger (of dit door de mediaberichten komt of daadwerkelijk statistisch kan worden onderbouwd, geen idee). Net zoals jij zou ik natuurlijk ook niet willen dat er op eidere hoek een camera hangt. Als we met z'n allen gewoon wat aardiger zouden zijn op deze wereldbol, zou je een heel eind komen. smiling smiley

Wat betreft de NS. Ik ben zelf in de twintig, dus over 'vroeger' kan ik helaas niet meepraten. Maar het is algemeen bekend dat er een aardig percentage zwartrijders rondloopt in het OV, en dat verandert echt niet met de chipkaart, aangezien je nog makkelijk door of over poortjes heen kan klimmen of meteen weer uitchecken in bus/tram. Bij elkaar is dat wel een hoop geld wat de OV-sector misloopt (en ja, treinen rijden kost geld: personeel, onderhoud, leasekosten van het materieel, infrastructuurheffing aan ProRail, noem maar op). Wellicht is het 'vroeger' gewoon gebruik geweest voor iedereen om netjes een kaartje te kopen, maar tegenwoordig reist er een bepaald percentage aan reizigers zwart. En dat vinden de vervoerders niet fijn, waardoor je dus dit soort extra controles tegenkomt. In de praktijk kom je ze heel weinig tegen, en bij de NS kom je ze het vaakst 's nachts tegen als het nachtnet begint te rijden.
Zie het anders gewoon als een conducteur bij de ingang van het station, waar je netjes je vervoersbewijs aan dient te laten zien.

Ik snap best dat je het niet eens bent met extra veiligheidspersoneel en de maatschappelijke ontwikkelingen waaruit dit voortvloeit, maar die mensen zijn er om kaartjes te controleren en om zwartrijders te weren. De schuld ligt dan niet bij hen, maar bij maatschappelijke ontwikkelingen/de doelgroep die het normaal vindt om niet te betalen voor je kaartje.



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: