lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: Roel (IP Gelogd)
Datum: October 5, 2010 01:00PM

Hallo,

Gister ochtend ging mijn vrouw op het station in Hoogkarspel een nieuwe maandkaart kopen met onze dochter die direct met de trein mee moest naar Hoorn.

Omdat de automaat de pinpas niet accepteerde en de trein er al aankwam ( na 15 minuten proberen ) is mijn dochter ( van 12 jaar ) op de trein gegaan richting Hoorn. Mijn vrouw heeft haar meegegeven dat mocht ze controle krijgen ze e.e.a. maar moest uitleggen en dat ze anders haar maar moesten bellen. Ondertussen is het gelukt om de maandkaart te kopen.

Op de heenweg was er geen controle.

Op de terugweg kreeg mijn dochter controle en legde het verhaal uit aan de vrouwelijke conducteur. Deze had totaal geen oren naar het verhaal van mijn dochter en heeft haar op het volgende station ( Hoorn Kersenboogerd ) zonder pardon als een grote crimineel uit de trein gezet. In de trein barstte mijn dochter in tranen uit en heeft zij een poging gedaan uit te leggen dat ze vanuit Hoorn niet naar Hoogkarspel kon lopen omdat ze de weg niet weet en dit zeker 15 km ver is. Niks mee te maken je bent in overtreding en gaat eruit was het antwoord van de conducteur.

Ik ben WOEST over deze gang van zaken en ben zeer teleurgesteld. Hoe haal je het in je botte hersens om zo met een kind van 12 om te gaan???? Totaal in paniek troffen wij haar aan op een station waar ze niemand kent en waarvan ze geen idee heeft waar het is.

Wij gaan een officiele klahct indienen bij de NS en hopen voor ieder kind dat ook met de NS reist dat dit nooit zal gebeuren!!

Roel
Stedebroec


Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: Harrie (IP Gelogd)
Datum: October 5, 2010 03:12PM

Wat een vreselijk verhaal, om te huilen.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: S (IP Gelogd)
Datum: October 5, 2010 10:25PM

Buitenom of de conducteur juist gehandeld heeft of niet, is het natuurlijk nogal dom om je kind zonder geldig vervoerbewijs te laten reizen. In mijn ogen vraag je dan ook om problemen. Het is dan naar mijn mening een beetje uw eigen schuld. U weet immers van tevoren dat zwartrijden strafbaar is.
Het is maar net waar uw verantwoordelijkheid en discipline ligt...

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: Ron de V (IP Gelogd)
Datum: October 6, 2010 09:52AM


Uit bovenstaande reactie blijkt precies hoe het gesteld is met de menselijkheid binnen dit land, hoe durf je een kind van 12 uit de trein te zetten. Dat e.e.a.gebeurt bij de ( echte ) herrieschoppers is tot daar aan toe maar op deze manier omgaan met een kind is gewoon te zielig voor woorden. Dat kinf moet gewoon naar school en in deze situatie had ik hetzelfde gedaan. Als een automaat ( zoals heel vaak ) niet werkt sta je mooi te kijken. De NS is gewoon in 1 woord WAARDELOOS!!!!

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: S (IP Gelogd)
Datum: October 6, 2010 03:35PM

Maar op de meeste stations zijn meerdere automaten. Ik woon ook bij een kleiner station maar hier staan er 3. En je kunt ook gewoon zorgen dat je de maandkaart op tijd aanschaft c.q. verlengt. Dan loop je ook niet tegen druk aan omdat je kind met de trein mee moet. Maarja zoals de meeste Nederlanders moet alles snel en op het laatste moment. En dan ook nog gelijk de NS waardeloos gaan noemen als er 1 keer een automaat niet of slecht werkt. En nogmaals ik zeg niet dat ik de werkwijze van de conducteur goedkeur!

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: j.klein (IP Gelogd)
Datum: October 7, 2010 10:21AM

Voor wat betreft de heenreis is alles duidelijk en had de 'gemiddelde conducteur' geen probleem en begrip getoond.
Maar voor de terugreis had vader/moeder zo verstandig moeten zijn, dochter lief even geld mee te geven . Want tenslotte reist zij dan al een flinke tijd op en neer en heeft zij inmiddels toch wel kans een geldig vervoers bewijs te kopen.
Ps. er is een meisje van 14 (Toch?) alleen de wereld aan het rond zeilen, een kind van 12 is tegenwoordig (op allerlei gebied) ongeveer op het peil van een kind van een jaar of 14, 15 t.o.v. van zo'n 30 jaar geleden.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: mo (IP Gelogd)
Datum: October 8, 2010 11:53AM

Welkom in het land waar de Zero-Tolerance-beleid van toepassing is.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: Andrew (IP Gelogd)
Datum: October 18, 2010 10:21AM

Ik zit dus nu in de trein (lang leve 3G internet) is net een kind van 12 en een kind van 10 uit de trein gezet in Zwolle (ze moesten naar Groningen) omdat de NS-balie in Amsterdam hun een kortingskaart heeft verkocht. Zelfs het aanbieden van een coupe van passagiers om hun mee te laten reizen op 'onze' kortingspassen werd niet geaccepteerd. Uiteindelijk is nu 1 passagier met hun mee om de volgende trein te pakken.

Goeie PR voor de NS - weer 20 reizigers met een negatief beeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging op 10/18/10 10:43AM door john.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: chris (IP Gelogd)
Datum: October 24, 2010 02:30PM

Ik vind uit de trein zetten ongelofelijk, ik ben per ongeluk wel eens met een 1 dag verlopen maandkaart van 360 euro betrapt..Toen kreeg ik gewoon een boete.. Maar dan word je toch niet alsnog uit de trein gezet?
De policy is toch gewoon een boete uitschrijven?

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: . (IP Gelogd)
Datum: October 26, 2010 12:04PM

Je kan jezelf natuurlijk ook afvragen hoe je het in je botte hersens haalt om een kind van 12 alleen met de trein te laten gaan. ben je dan een verantwoorde ouder.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: Femme (IP Gelogd)
Datum: October 26, 2010 06:37PM

Toen ik 13 was ging ik in mijn eentje naar de Amsterdam RAI (vanuit de Achterhoek). Dat was weliswaar zonder mijn ouders vooraf gedetailleerd te informeren over mijn plannen ("ging even weg"), had geen zin in gezeik. Treinervaring had ik genoeg aangezien we met de hele familie een ov-jaarkaart hadden.

Ik neem aan dat het hier niet gaat om een kind dat nog nooit een station of trein heeft gezien.

Om een kind van 12 zomaar uit een trein zetten is natuurlijk belachelijk, maar van een bedrijf dat zich moeilijk kan verplaatsen in de belangen en behoeften van de klant is dat helaas niet opmerkelijk te noemen.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: d (IP Gelogd)
Datum: October 27, 2010 02:25PM

ja maar dan ga je je kind niet oppas sturen zonder geldig vervoer bewijs. koop dan een retour of een enkeltje.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: karel (IP Gelogd)
Datum: October 30, 2010 02:43PM

het is zeer treurig dat een jong kind de trein is uitgezet en zeker niet goed te praten.

maar wat nog treuriger is dat je je eigen kind zo in de trein zet zonder kaartje of wat dan ook.
ik zou als ouders toch eens achter mijn oren gaan krabben waar je mee bezig bent.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: ronald (IP Gelogd)
Datum: November 2, 2010 09:05AM

Helaas maar er waren zoals eerder beschreven al andere mogelijkheden.
Als uw dochter volgens de wet identificatie plicht echter een identiteitsbewijs had gehad had de conductrice eventueel een uitstel kunnen schrijven zodat ze gewoon door had kunnen reizen.
In het openbaar vervoer is ieder van 12 jaar en ouder n.m.l. al verplicht om een ID bij zich te hebben.
Ik weet dat dit vaak vanaf 14 gedaan word (vanwege de vaak gratis verstrekking) echter deze wet geld wel en had in dit geval problemen als een huilend kind kunnen voorkomen.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: jan (IP Gelogd)
Datum: May 21, 2011 01:49PM

[www.rijksoverheid.nl]

identificatieplicht geldt voor kinderen vanaf 14, niet vanaf 12 jaar
om te bevorderen dat er een kaart aangeschaft wordt is de eerste kaart inderdaad meestal gratis

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: postgirl (IP Gelogd)
Datum: September 4, 2011 07:14PM

Nou, het stoort me ook mateloos dat al die automaten niet werken qua pin. En dat je daar wel op rekent want je staat daar niet bij stil als je af en toe eens reist. Dan moet je naar het loket gaan, en dan moet je daar pinnen, maar daar werkte het ook niet, dus toen moest ik naar de bank rennen nog, en bezweet aan het loket staand nog snel een kaartje kopen met cash geld, om daardoor wel 50 cent meer te moeten betalen terwijl zij in gebreken blijven!
Gewoon schandalig! Het is gewoon een subtiele manier om die kaartjes 50 cent duurder te maken voor velen. Waarom zitten ze er zo weinig achteraan om die automaten te verbeteren? Het interesseert de NS niets. Ook niet dat je met een gewoon kaartje nog moet kunnen betalen maar veel van die ongedateerder kaartjes al lastig te stempelen zijn omdat veel van die stempelautomaten ook niet meer werken of dicht zijn gemaakt met een pinnetje al door de NS om je zo te ontmoedigen (heeft conducteur me zelf uitgelegd).
Tuurlijk is het niet verstandig om een kind alleen met ongestempeld kaartje op de trein te zetten. Als het zo belangrijk was dat ze ging perse, had men eigenlijk eerder moeten komen zodat je ook nog bij de balie zelf terecht kon (net zoals ik toch deed...). Maar het is wel belachelijk dat het eigenlijk toch niet lukt te reizen met geldig kaartje doordat de NS zijn zaken niet op orde heeft (lees niet zaken maar automaten). En dat dan een conducteur zo handelt, terwijl die toch ook moet weten hoe die automaten waardeloos zijn, is wel heel rigoreus ja!
Ik vind dat de consumentenbond enzo daar maar eens veel meer werk van moet maken.
Misschien moeten we gewoon de regering erop aan spreken!
NS..waar zijn jullie toch mee bezig. Geld besparen om zoveel mogelijk winst te maken en staks zeker gouden handdrukken geven daarboven. Al die bedrijven werken al zo net als Post.nl waar ik mijn baan ga verliezen binnenkort na 15 jaar...ook puur vanwege dollartekens in de ogen van de hoge piefjes, net als bij de NS! De overheid had sommige dienstverlenende bedrijven nooit moeten verzelfstandigen. Want de service en klantvriendelijkheid is ver te zoeken erna!

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: goveli (IP Gelogd)
Datum: September 15, 2011 01:18PM

misschien eerder opstaan om de kaart te regelen. je loopt toch ook niet eerst met je boodschappen de supermarkt uit en dan pas later terugkomen om te betalen

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: B. Groot (IP Gelogd)
Datum: September 15, 2011 04:21PM

Het is niet zo dat je als je 12 bent zo klein bent. Toen ik 12 was (ruim 30 jaar geleden) reisde ik dagelijks 2x 15 km met de trein omdat er geen middelbare school was in het dorp waar ik opgroeide. Ga nou niet doen alsof 12-jarigen allemaal schattige lieverdjes zijn.

Re: Dochter van 12 uit de trein gezet!!!!
Gepost door: Robert (IP Gelogd)
Datum: October 29, 2011 11:27AM

@Jan.. je bent een klein beetje voorgelicht.....In de trein gelden andere regels mbt de identificatieplicht dan elders. In de trein is de aangepaste WET dat een ieder vanaf 12 jaar voorzien moet zijn van een geldig identificatiebewijs.

Ik vind het uitzetten van een 12 jarige erg ver gaan, maar een ouder die bewust zijn kind 2x laat "zwart"rijden vind ik ook niet heel erg slim. en zoals eerder verteld, je gaat toch ook niet eerst boodschappen doen, en een week later betalen.



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: