lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
treinreis Eindhoven Amsterdam tijdens Sail
Gepost door: c.hoekx (IP Gelogd)
Datum: August 20, 2010 03:32PM

MET SAIL NAAR AMSTERDAM
Een maal in de week reis ik voor mijn werk met fiets en pckoffer heen en weer van Amsterdam naar Helmond. Over wat ik in een paar jaar meegemaakt heb kan ik al een boek schrijven.
Maar nu alleen over vandaag, waar ik weer eens vol mocht genieten van de organisatietalenten van de NS en/of prorail.
In Eindhoven waar ik doorgaans met 20-30 andere reizigers de trein in ga, stond nu het hele perron vol.
Trein kwam al 5 minuten te laat aan. Alles propt er langzaam in, ik achteraan natuurlijk want ik heb een fiets.
Halletje, traptredes alles vol, klapstoeltjes waarboven een vignetje met een fiets en het woord "priority" (waarom in het Engels, veel mensen kennen dat woord niet) allemaal bezet en 2 andere dames met bepakte vakantiefietsen en paniek in de ogen staan klem aan de andere kant, waar eigenlijk geen plaats voor een normaal formaat fiets is.
De trein rijdt niet weg, de deuren gaan ook niet dicht, dan stapt een duidelijk geagiteerde conductrice in, ze wijst naar mij, ik moet eruit want dat kan zo niet en is te gevaarlijk. Ik zeg dat ik er niet uit ga, dat ik op tijd op mijn werk moet zijn. Over een half uur kan ik weer een trein nemen, zegt ze. Dat weet ik,daar moet ik in Utrecht dan weer uit anders eindig ik op Schiphol. Dus ik antwoord weer dat dat onbegonnen werk is met een fiets en dat ik dat niet doe.
Ik MOET eruit dreigt ze en het publiek in het halletje keert zich nu ook tegen mij.
Het blijkt dat de andere 2 fietsers er ook al uit hadden gemoeten en hun bagage vd zorgvuldig opgetuigde fietsen hadden moeten halen. Allemaal niet gedaan; er is geen plaats op de grond voor die bagage. Zij steunen mij enigszins, maar het rijtje op de fietsprioritystoelen is echt vijandig. Er wordt nu een heel verhaal omgeroepen, maar door de drukte binnen en een passerende goederentrein buiten is daar niets van te verstaan. Heel jammer want ik had het graag gehoord.
Na nog 10 minuten wachten sluiten de deuren eindelijk en we rijden.
Ik ga met mijn benen aan weerskanten van mijn fiets staan, want ik zie er blijkbaar niet oud genoeg uit om voor op te staan (59). En leun met een arm tegen een gladde wand. dat gaat net, ik kan zelfs lezen.
In Den Bosch komen er nog meer mensen in, er wordt weer een onverstaanbare tekst omgeroepen.
Op naar Utrecht, het is bloedheet in dat halletje want geen airconditioning daar, zelfs geen gewoon zuchtje frisse lucht.
In Utrecht weer nog meer mensen erin. De deuren kunnen nu niet meer dicht vanwege de eruitstekende billen, dus duurt weer lang. Wel frisse lucht ondertussen.
Op Amstel aangekomen wurm ik me eruit, over voeten en tassen. weg van dik 2 uur zeer onvriendelijke atmosfeer, dan kan ik bijkomen, fietsend in een zacht zonnetje door Amsterdam.

Hier gaat het om 2 dingen:
Ten eerste: Extra treinen ingezet of misschien meer personeel? Niet waargenomen vanaf Maastricht of Eindhoven. ook niet meer wagons dan anders. Passagiers nemen op die afstand de trein met een overstap, niet die met twee. Reizen NSplanners zelf wel eens met de trein? Dan kan je zoiets inschatten en meenemen id planning.
Ten tweede: fietsen in de trein kan wel, maar is zeer krakkemikkig geregeld. Ik vermoed dat het de bedoeling is dat je een OVfiets huurt. Aangezien er keuze is om op de daarvoorbestemde parkeerplaats te zitten EN om een fiets te zetten, ontstaat er altijd irritatie. Ook met moeders met kinderwagens, die betalen geen extra kaartje en zouden overigens beter passen in de wagon voor rolstoelen, die er toch bijna nooit zijn. Dat heb ik wel eens voorgesteld aan zo'n moeder, ook zou ze gerieflijker zitten een deurtje verder, maar daar worden ze weggestuurd door de conducteurs!!?? Verder kunnen mensen met grote koffers ook geen kant uit en die gaan ook graag op die stoeltjes zitten.

Over een fiets de trein IN krijgen zal ik nu niet uitweiden. Maar makkelijk is dat niet.

Dus NS/Prorail doe eens iets slims en verbeter bagage/fiets/kinderwagenruimte. Hang een wagon met fietsen- en bagagerekken aan elke trein met bijbehorende lage instapmogelijkheid. Instrueer en/of ondersteun de conducteurs beter op zulke overspannen dagen. Regel instappen en doorstromen naar achtereind van de trein beter enz.
kijk eens in Duitsland hoe daar de treinen ingericht zijn. Je hoeft echt het wiel niet uit te vinden om verbeteringen aan te brengen. Die fiets/bagagewagons waren er in de 60-jaren al.

leest iemand van de NS dit eigenlijk?

met vr gr C. Hoekx

Re: treinreis Eindhoven Amsterdam tijdens Sail
Gepost door: patrick (IP Gelogd)
Datum: August 22, 2010 02:25PM

beste c hoekx

in duitsland kan je in een aantal treinen geen fietsen meenemen, dus dan heb je helemaal pech.
maar je weet op zulke dagen als sail amsterdam dat het dan gewoon harstikke druk is in de trein.
dit kan je zelf ook van te voren weten als je op reis gaat.
en wat wil je dan dat de conducteurs over de hoofden van de mensen gaan kruipen om door de trein te komen als het vol staat in de gangpaden en ze de trappen ook vol staan?
ik zit er niet op te wachten dat als het zo druk is dat er nog iemand langs komt gewurmpt door de trein.

ik vindt het ook altijd frapant dat nederland met andere landen vergeleken moet worden.

ga bij ns werken en ga het aanpakken waar je mee in je maag zit

Re: treinreis Eindhoven Amsterdam tijdens Sail
Gepost door: Krijn Vermeer (IP Gelogd)
Datum: August 22, 2010 05:04PM

Ja, precies!
In een ICE mag je helemaal gèèn fiets mee nemen!
Hooguit in tragere of boemel treinen! En dan ook nog vaak met verplichte reservatie!
Je kunt bedenken wat je wilt, en hoog of laag springen: Nederlanders zullen ALTIJD ontevreden zijn! En als er reden is tot complimenten omdat het goed gaat hoor je...................NIKS! Op al mijn internationale reizen heb ik nog geen enkel land gezien met zo'n frequent bereden spoornet als hier in Nederland. Al die notoire klagers moeten ze eens verplicht door een buitenland laten reizen. En dan hebben we het nog niet eens over andere voorzieningen zoals hoge perrons, roltrappen, liften, etc. etc. etc.

Re: treinreis Eindhoven Amsterdam tijdens Sail
Gepost door: japio (IP Gelogd)
Datum: August 24, 2010 08:55AM

Als Patrick en Krijn nu aan de heer Hoekx laten weten;
"maar je weet op zulke dagen als sail amsterdam, dat het dan gewoon harstikke druk is in de trein.
dit kan je zelf ook van te voren weten als je op reis gaat. "
dan is het toch meer dan logisch dat de Nederlandse Spoorwegen daar ook op in spelen!!

Re: treinreis Eindhoven Amsterdam tijdens Sail
Gepost door: Krijn Vermeer (IP Gelogd)
Datum: August 24, 2010 09:42AM

Japio,
Ik snap je reaktie uit impuls van: dan laat je toch een langere trein rijden? Vanaf de zijlijn is dat makkelijk oordelen. Maar ergens houdt de capaciteit op! Als je al met 12 dubbeldeks-bakken (rijtuigen) rijdt en dat minimaal om het kwartier, en op sommige tijdstippen op dit traject zelfs om de 10 min. dan zit je al aan je maximum. Meer kan het Nederlandse spoornet niet aan! We hebben het hier alleen nog maar over de intercity's, richting Utrecht. Vergeet niet dat daartussen ook nog intercity's richting Den Haag rijden + div. stoptreinen, soms ook op een deel van dit traject! Vanaf Tiel komt er ook nog een lijntje bij! Het klinkt soms misschien een beetje cru en klantonvriendelijk, maar in dit geval had deze reiziger idd kunnen verwachten dat deze treinen bommetjevol zouden zitten. Net zoals je dan weet dat je in Amsterdam bij SAIL met hele kuddes mensen geconfronteerd zult worden! Met fiets is dan helemaal onhandig. Vaak scheelt het al als je een 1/2 uurtje eerder vertrekt, maar op dit soort dagen is het gewoon behelpen!




Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: