lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
Gehandicapt en met de trein reizen
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: August 16, 2009 07:32PM

Ik ben benieuwd hoe andere mensen met een beperking het reizen met de trein ervaren.

Zelf heb ik een ernstige visuele beperking (ik loop rond met zo’n blindenstok). Aangezien ik studeer moet ik regelmatig op en neer reizen naar de stad waar ik mijn studie volg. Nu zijn vaste routes voor mensen met een visuele beperking niet erg moeilijk, maar ik kom toch vaak situaties tegen waarbij ik denk: ‘en als er nu iemand anders met een (visuele) beperking is…?’

Het gaat daarbij om simpele dingen als:
- omroepen (dit gebeurt vaak genoeg niet)
- het goed leesbaar maken van de witte matrixborden boven het perron (ik ken mensen die veel moeite hebben met die dingen)
- glazen tussendeuren in de trein (irritant!)
- gebrek aan een overzichtelijke stationshal
- gebrek aan duidelijke borden die naar het busstation wijzen

Nu ben ik uiteraard wel op de hoogte van het feit dat je Reisassistentie hebt, maar als gehandicapte wil je uiteraard zo zelfstandig mogelijk op pad gaan.
Daarnaast ben ik de beroerdste niet en probeer ik wel constructieve kritiek te leveren d.m.v. een formuliertje aan de Klantenservice, maar het blijft maar bij een beleefde reactie dat het door wordt gestuurd naar de desbetreffende afdeling, die een beslissing moet nemen (en maanden later lijkt er nog steeds niks gebeurd te zijn).
Ondanks dat gehandicapten volgens de Wet Gelijke Behandeling ook recht hebben op een goede toegang tot het openbaar vervoer is het een beetje verbazingwekkend dat anno 2009 veel dingen (vanuit mijn gezichtspunt) niet op orde zijn.

Zijn er andere mensen met een beperking op het forum en hoe denken jullie erover?

Re: Gehandicapt en met de trein reizen
Gepost door: Peter (IP Gelogd)