lucht je hart snel op - NSstress.nl : Forum
Zowel negatief klagen als positief klagen mag!
The fastest message board....ever.
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: ForumlijstBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
Gehandicapt en met de trein reizen
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: August 16, 2009 07:32PM

Ik ben benieuwd hoe andere mensen met een beperking het reizen met de trein ervaren.

Zelf heb ik een ernstige visuele beperking (ik loop rond met zo’n blindenstok). Aangezien ik studeer moet ik regelmatig op en neer reizen naar de stad waar ik mijn studie volg. Nu zijn vaste routes voor mensen met een visuele beperking niet erg moeilijk, maar ik kom toch vaak situaties tegen waarbij ik denk: ‘en als er nu iemand anders met een (visuele) beperking is…?’

Het gaat daarbij om simpele dingen als:
- omroepen (dit gebeurt vaak genoeg niet)
- het goed leesbaar maken van de witte matrixborden boven het perron (ik ken mensen die veel moeite hebben met die dingen)
- glazen tussendeuren in de trein (irritant!)
- gebrek aan een overzichtelijke stationshal
- gebrek aan duidelijke borden die naar het busstation wijzen

Nu ben ik uiteraard wel op de hoogte van het feit dat je Reisassistentie hebt, maar als gehandicapte wil je uiteraard zo zelfstandig mogelijk op pad gaan.
Daarnaast ben ik de beroerdste niet en probeer ik wel constructieve kritiek te leveren d.m.v. een formuliertje aan de Klantenservice, maar het blijft maar bij een beleefde reactie dat het door wordt gestuurd naar de desbetreffende afdeling, die een beslissing moet nemen (en maanden later lijkt er nog steeds niks gebeurd te zijn).
Ondanks dat gehandicapten volgens de Wet Gelijke Behandeling ook recht hebben op een goede toegang tot het openbaar vervoer is het een beetje verbazingwekkend dat anno 2009 veel dingen (vanuit mijn gezichtspunt) niet op orde zijn.

Zijn er andere mensen met een beperking op het forum en hoe denken jullie erover?

Re: Gehandicapt en met de trein reizen
Gepost door: Peter (IP Gelogd)
Datum: August 20, 2009 09:38PM

We zijn afgelopen woensdag in de ArenA geweest. De rit is wel te doen. Maar voor een blind iemand afhankelijk van een rolstoel niet. Die moet uitstappen of je moet inderdaad assistentie aanvragen en dat heb ik nog nooit gedaan. Ik zag het op de terugweg.
Maar waar verstop je de rolstoel ? Op het balkon ofzo ? Terug kon ik niet eens zitten.
We waren met z'n zessen en ik was de enige normaal ziende. Ik kon de rolstoel nergens kwijt.
Wat een ramp is die NS toch. En ik heb al een hekel aan reizen.
Er is wel een alternatief: Valys. Maar na de 750 km erg duur.
Ook daar heb je problemen met een rolstoel.
Die auto's worden zo klein dat je zelf en de rolstoel op de achterbank moeten.
Dan moet je een rolstoeltaxi nemen.
En als je een probleem met spieren en gewrichten hebt kun je beter zorgen dat je altijd goed zit: in een rolstoel.
En dan moet je niet naar de wc moeten.
Want ook dat is een handicap bij de NS.
Je kunt dan beter lam zijn en afhankelijk van een scootmobiel.
Ik zei van de week nog: er zijn te weinig blinden in Nederland.
Iets meer slechtzienden.

Ik kan me je ergernis volledig voorstellen.
Die CG-raad stelt ook geen moer voor.
Maar welke vereniging/bond wel ?
Ik heb alleen een bril voor de (lange) afstand nodig.
Luisteren is niet de sterkste eigenschap van de NS.

Re: Gehandicapt en met de trein reizen
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: August 29, 2009 01:02AM

Woensdag heb ik in maar liefst 4 (NS)-treinen gezeten, waarvan 2 op mijn 'vaste' traject.
Opvallend is dat er in 2 van de 4 treinen (beiden op mijn 'vaste traject'!) niks werd omgeroepen (terwijl er in eentje een conducteur aanwezig was). Opvallender is dat een van de treinen waar niks werd omgeroepen een verbouwde Sprinter met automatische halte-afroep is. Leuk als je als visueel gehandicapte een 'normale' reiziger moet gaan vertellen bij wel station ze uit moet stappen! grinning smiley Nog leuker is als je gehandicapt bent en niet bekend bent in deze regio...

Anno 2009 kan er heel veel nog heel veel beter, zo blijkt weer!

Maar niet alles is kommer en kwel. Ik kom ook af en toe NS-personeel tegen (niet in de hierboven genoemde situatie, echter) die erg lief zijn en bijna het hele spoornetwerk en de dienstregeling voor je om zouden willen leggen als het kon!

Re: Gehandicapt en met de trein reizen
Gepost door: L (IP Gelogd)
Datum: November 25, 2009 07:32PM

Ik ben benieuwd of er hier toevallig ook andere mensen met een beperking rondzweven die ook (leuke) verhalen hebben.

Hallo
Gepost door: Tina (IP Gelogd)
Datum: November 26, 2009 12:39AM

Hallo
Mijn naam is Tina ik ben een jong mooi meisje met vol liefde uit Afrika en eerlijk ook romantisch, Nou, ik zag je profiel en I love it, ik denk dat we elkaar klikken kunt u zal ik graag willen dat u weer e-mail via mijn e-mailadres dus (tinaamah@gmail.com), gelieve mij zal graag willen dat u uw e-mailadres gebruiken om mij rechtstreeks contact met mijn mailbox.at dezelfde tijd zal ik u mijn foto en u ook meer weten over mij.
dank voor uw begrip
TINA

Hello
My name is Tina i am a young beautiful girl with full of love from Africa and honest also romantic,well i saw your profile and i love it,i think we can click together please i will like you to email back through my email address thus(tinaamah@gmail.com)please i will like you to use your email address to contact me directly to my mailbox.at the same time i will show you my photo and you also know more about me.
thanks for your understanding
TINA



Uw naam: 
Uw email: 
(Vul deze code in svp)
Onderwerp: