NS logica
Gepost door:
johnny53 (IP Gelogd)
Datum: January 16, 2008 07:59PM
Regelmatig lees ik op dit forum reacties in de trant van: "Ach, het valt allemaal wel mee, er zijn ergere dingen in de wereld, het is eigenlijk je eigen schuld etc. etc. " Dit soort reacties moeten wel afkomstig zijn van NS-ers of ex-NS-ers. In een normaal bedrijf wat moet concurreren en klanten moet vasthouden haalt men het niet in zijn hoofd klachten op zo'n manier weg te wuiven. Daar neemt men klachten serieus en probeert tot een oplossing te komen. Zo niet bij NS. Waarom zouden ze ook? De klanten moeten toch wel met NS reizen, of denkt u nu werkelijk dat Syntus en Veolia een bedreiging zijn voor het monopolie van NS?
Kent u een bedrijf wat zijn prijzen zo ongeveer twee keer per jaar verhoogt, zijn dienstverlening helemaal uitkleedt en de klant bij klachten het liefst het bos instuurt? Ik wel. NS. Ik zal hier een voorbeeld van de "dienstverlening"van NS geven: al bijna anderhalve week ben ik bezig om via internet een bedrijfs abonnement openbaar vervoer aan te vragen. Met de codes die mij door NS worden toegestuurd kan ik niet inloggen. De "helpdesk" vertelde mij dat dit probleem al lang bekend is en dat er aan werd "gewerkt"
Tot op heden heeft dit nog helemaal niets opgeleverd. Excuses volop, maar daar koop ik niks voor. Als een normaal bedrijf zo'n probleem heeft, werkt het met man en macht om dit op te lossen. Zoiets kan immers klanten kosten. Bij NS schuift men het probleem liever op de lange baan. Dit noem ik NS logica.
Nog maar een voorbeeld: bent u wel eens op verreweg het lelijkste station van Nederland, Arnhem, geweest? Dit station moet zijn voltooid in 2010, maar het staat nu al vast dat deze planning niet zal worden gehaald. Door de Arnhemmers wordt dit station "terminal Sint Juttemis"genoemd. Het kost bakken vol geld, maar daar heeft NS kennelijk geen gebrek aan. Dat rooft men de reiziger wel af. In dit station bevindt zich een hypermoderne ruimte waar u een kaartje kunt kopen als uw pinpas weer eens weigert bij de kaartjesautomaat. In deze loketruimte waren vier NS-ers "aan het werk", dat wil zeggen 1 (??n). Voor dat ene loket stond een rij van zeker tien mensen, voor de andere drie loketten exact 0. De loketdame had het dus heel druk. Nog maar een loket geopend, zou je dan zeggen. Maar nee hoor, u bent immers bij NS en die hebben hun eigen logica. De overige drie NS-ers babbelden vrolijk verder. Van zulke collega's moet je het hebben! Als u dan eindelijk aan de beurt bent mag u 50 cent extra betalen voor een toch al duur kaartje. Dit omdat u niet kunt of wilt pinnen. Dit vindt men bij NS heel gewoon. Stel u eens voor dat de bakker en de slager u ook extra laat betalen omdat u contant wilt afrekenen, zou u dat gewoon vinden? Bij NS wel hoor.
Misschien kunnen we maar beter gaan wennen aan de NS logica. Het zal immers nog jaren duren voordat NS zich heeft ontwikkeld tot een modern, klantgericht en concurrerend bedrijf.